Wilhelm Wils, Julien Wilhelm Wils, 5.8.1880-30.7.1960, maler. Født i Kolding, død i Kbh. (Sundby), begravet sst. (Kat. Vestre). W. arbejdede først som fotograf i København og Århus. Da han var midt i tyverne begyndte han at tage undervisning på de frie kunstskoler. 1905-06 hos Frede Aamodt hvor han blev ven med Aksel Jørgensen, og 1908 på Kr. Zahrtmanns skole hvor han blev elev af Johan Rohde. Desuden havde hans elevtid hos P. A. Schou stor betydning for ham. – W. debuterede 1910 på De trettens udstilling manifesterede sig hurtigt som en stærk kunstnerpersonlighed hvad ikke kun skyldes de emner han valgte. Sammen med Aksel Jørgensen havde han fået til opgave at udsmykke forlystelsesetablissementet Lorry på Frederiksberg. Det var dog mest dekorative arbejder der blev W. til del, således formgav han møblerne. I dette og lignende værtshusmiljøer kom W. til at leve, og det var i denne verden han fandt de mennesker han skildrede med så stærkt og personligt socialt engagement at hans kunst bliver vedkommende ud over tid og sted. – W. fik hurtigt legater, Ronges 1912, Raben-Levetzau 1915 og akademiets 1919. 1914 og -15 udstillede han på Kunstnernes efterårsudstilling og fra dette år stammer et prægtigt selvportræt (Statens museum), direkte og frontalt i enkle farvestrøg. Fra 1918 udstillede han på Charlottenborg. Hans mest kendte billeder fra varieteer og værtshuse stammer fra 20'erne malet i dramatiske farver accentueret af sort; en ekspressionistisk udtryksform i slægt med Storm P.s alvorlige billeder, Jens Sørensen og Ludvig Karsten, men også med paralleller til samtidens filmkunst. I disse år blev W.s billeder vist på flere store udstillinger her og i udlandet mens han selv trak sig mere og mere ud af kunstlivet. En separatudstilling afholdt 1944 på Aksel Jørgensens initiativ vakte stor opsigt til trods for at W. 1931 var blevet medlem af Den frie udstilling. W. blev både kommunist og katolik og fra 30'ernes begyndelse stammer flere religiøse kompositioner. – I sine senere år arbejdede W. mest med motiver fra Dyrehavsbakken; hans farve blev mildere, men udtrykket ikke mindre magtfuldt. Hans interesse for den virkning prydrammen har på et maleri førte til dannelsen af et lille, blandt kendere søgt firma hvortil han tegnede profiler, foruden at han skar rammer til sine egne billeder. – W. er velrepræsenteret på Statens museum for kunst, men arbejder findes også på museet i Maribo.

Familie

Forældre: fotograf Lauritz Oscar W. (1852-1912) og Christence Marie Frederike Laurence Hassenkam (1857-1941). Ugift.

Ikonografi

Malet selvportr. bl.a. 1905 og 1918. Mal. af P. A. Schou, 1907 (St. mus.) og 1911. Træsnit af Aksel Jørgensen, 1908, mal. af samme, 1910 samt radering af samme. Tegn. af Carl Jensen, 1910. Litografi af Anton Hansen, 1952. Foto.

Bibliografi

Interviews i Socialdemokraten 1.6.1944 og Aktuelt 24.7.1960. – Nord. ugebl. for katholske kristne LXXXII, 1934 1100-04. Preben Wilmann: Dansk kunst, 1934 141 f. Samme i Socialdemokraten 31.5.1944. Aksel Jørgensen sst. 25.6.s.å. S. Danneskjold-Samsøe i Tilskueren LIII, 1936 II 352f. Preben Wilmann i Den Frie udstill.s katalog, 1961.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig