Juliette Price, Elise Juliette Christiane Price, 13.8.1831-4.4.1906, solodanser. Født i Kbh. (Ty. ref.), død på Frbg., begravet sst. "J. P. er den af Terpsichores Præstinder, der næstefter Marie Taglioni og Charlotte Grisi er kommen mit Ideal af en Dandserinde nærmest", skrev Aug. Bournonville i Mit Theaterliv, 1865. – Fra 1837 havde hun optrådt på Morskabsteatret på Vesterbro i pantomime, ækvilibri og "gulvdans". Men 1847 anmodede Adolph og James Price Bournonville om at undervise deres børn i dans. Bournonville brød med de sociale fordomme om gøglere og artister og skrev året efter til Det kgl. teaters direktion at han anså elevansættelsen af P., søsteren Sophie og kusinen Amalie Price som "en Foræring til Balletten". 6.5.1849 debuterede P. 16 år gammel som Eliza i Bournonvilles nye ballet Conservatoriet eller Et A visfrieri med stor succes. Ved Caroline Kellermanns bortrejse og Augusta Nielsens afsked blev P. nu ifølge Bournonville "en Prydelse for Scenen, en Hæder for sin Stand". Hun udførte hovedrollerne i Sylphiden og Toreadoren samt opnåede allerede 1851 at blive solodanserinde. Bournonville koreograferede Eleonore i Kermessen i Brügge, 1851, Ragnhild i Brudefærden i Hardanger, 1853 og Hilda i Et Folkesagn, 1854 til P.s kyske sceniske kunst. Irma i Abdallah blev derimod en tam orientalerinde, og da Bournonville forsøgte at introducere hende i Strauss' glade Wien gik det galt. Den kyske skønne harmoni hos P. kunne ikke for wienerne hamle op med Fanny Elsslers erotiske temperament. Men da P. efter kun et år (1855-56) vendte hjem brillerede hun med La Ventana på Det kgl. teater. Hun gjorde fyldest som Rosa i Blomsterfesten i Genzano, mens Rosita i Fjaernt fra Danmark, der også blev skabt til hende, selv efter Thomas Overskous mening godt "kunde have været lidt mere sydlansk". Hovedrollen Svava i Valkyrien, 1861 dækkede hun med stor mimisk kraft og under Bournonvilles fravær 1863 skabte hun Giselle i Gustave Careys opsætning. På højden af sin karriere gled hun 22.11.1865 som Eleonore i "Kermessen" i et blomsterblad på scenen. Hun beskadigede foden, måtte bæres ud og blev invalid for livstid. Et år efter fik hun sin afsked 35 år gammel. Den æteriske danserinde måtte tilbringe over halvdelen af sit lange liv lænket til en stol. Men da havde Aug. Bournonville sat hende et smukt minde i erindringerne: "Hendes Dans besidder ikke alene Skolens Fuldkommenhed, men er beaandet af ægte qvindelig Ynde, der har udbredt en poetisk Duft over Hovedrollerne i de fleste af mine Compositioner".

Familie

Forældre: mimiker Adolph P. (1805-90) og Flora M. H. Lewin (1813-63). Ugift. – Søster til Waldemar P.

Ikonografi

Akvarel af E. Lehmann, 1848 (Teatermus.), tegn. af samme (sst.). Mal. af O. P. Hansen-Balling, 1852 (sst.). Litografi af E. Lehmann, 1855, og litograferet af samme s.m. Sophie og Amalie Price. To tegn. af Marie Mollerup, 1865. Afbildet på mal. af E. Lehmann, 1868, af selskab hos Henriques. Gravering på sten 1873. Træsnit 1877 og efter dette 1883. Træsnit i rolle. Buste af R. Magnussen, 1909, i bronze 1950 (Teatermus.; Det kgl. teater). Foto.

Bibliografi

J. P. i Hver 8. dag, 1904 199-201. – Aug. Bournonville: Mit theaterliv II, 1865 67f 194f (ny udg. I-II, 1979). Rob. Neiiendam i Teatret XIV, 1914-15 23f. Den kgl. da. ballet, red. Sv. Kragh-Jacobsen og T. Krogh, 1952.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig