Bjørn Wiinblad, 20.9.1918-8.6.2006, keramiker. I Wiinblads familie var der tradition for at man blev uddannet som typograf og han kom da også i lære i dette fag 1935 og gennemgik 1936-39 Teknisk skole. Han ville dog hellere være grafiker og 1940-43 frekventerede han kunstakademiets grafiske skole hos professor Aksel Jørgensen. Han virkede derefter en tid som bladtegner bl.a. ved Nationaltidende og som illustrator især af børnebøger. Han fattede imidlertid interesse for keramik og søgte uddannelse i keramisk teknik på Lars Sybergs værksted. 1946 blev han på initiativ af Jacob E. Bang knyttet til Nymølle fajancefabrik hvor han udførte dekorative pennetegninger som med kobbertryksteknik blev overført på skåle, fade, vaser, fliser etc. Wiinblad viste her straks sin evne til at udfylde en afgrænset flade og dekorere en form på en uhøjtidelig men samtidig kunstnerisk tilfredsstillende måde. På en tid hvor dekorationer næsten var bandlyst i dansk kunsthåndværk virkede Wiinblads mylder af dekorative og morsomme detaljer overraskende og forfriskende, og produktionen opnåede stor popularitet. Året efter tegnede han sine første plakater der også vakte opmærksomhed i kraft af deres muntre motiver og farvemæssige effekt. Blandt disse var Spil selv, en serie for musikugerne i København. De blev gennem årene fulgt af en meget omfattende plakatproduktion, bl.a. af en række teaterplakater, ofte i stor størrelse.

1952 oprettede Wiinblad sit eget keramiske værksted hvorfra der i de følgende år udgik en meget stor og frodig produktion af dekorerede fajancearbejder alle præget af Wiinblads helt specielle stil. Det var dels blåmalede dekorationer, dels horndekorerede stærkt polykrome arbejder, både meget store unica, fx springvandsfigurer, dekorative figurer og krukker, og små delikat udførte figurer, skåle og fliser samt en produktion af mere eller mindre seriefremstillede fade, skåle, platter etc. Denne sidstnævnte ganske store produktion har dog aldrig fået karakter af fabrikation, men fremstår som værkstedsarbejder udført af Wiinblads medarbejdere efter hans prototyper. Wiinblad udførte herudover på sit eget værksted en lang række keramiske udsmykningsarbejder til restauranter og hoteller, bl.a. til Hotel Hilton i London, Hotel Scandinavia i Oslo, The Flowerpot Restaurant og The Garden Room i Chicago, The Mariposa Room i Houston, The Mermaid Bar i Dallas og terestauranten i Takashimaya C. Ltd. i Osaka i Japan. 1957 knyttedes Wiinblad til det store tyske firma Rosenthal Porzellan AG. til hvilket han har tegnet et stort antal arbejder i porcelæn, glas og sølv, bl.a. stellene Romance, Lotus , Tryllefløjten og Asimmetria. Også i scenografi fandt Wiinblad et medium som passede til hans sprælske fantasi og dekorative evner. Hans første teateropgave var Lysistrale i Riddersalen (1947). Siden tegnede han dekorationer og dragter til både revyer og skuespil og til balletter på Pantomimeteatret i Tivoli og Det kgl. teater, bl.a. Tante Mamie på Aveny-teatret, Salad Days på Alléscenen, Undine på Det ny teater, Shakespeares Stormen i Dallas, USA, balletten Nøddeknækkeren og syngespillet Livjægerne på Amager på Det kgl. teater, balletten Svinedrengen (i anledning af kong Frederik IXs 70 års fødselsdag 1969), Romeo og Julie på Det ny teater og Prinsessen på ærten, Pantomimeteatret.

Blandt Wiinblads mange bogillustrationer skal nævnes tegningerne til bd. XIV af den store udgave af 1001 Nat, 1969, et emne som passede særlig godt til hans fabulerende "orientalske" stil. Herudover tegnede Wiinblad tapeter og tekstiler for danske og amerikanske fabrikker samt forlæg til broderier og billedtæpper, bl.a. de store gobeliner Scheherezade som han tegnede til The Apparel Mart i Dallas, USA, 1973, samt fortæppet til det restaurerede Marquis Theatre, New York, 1985-86. 1985 skabte han gobeliner og dekorationer til Amadeus Restaurant. Endvidere har han udsmykket bl.a. Carnival Cruise Lines flagskib MS Jubilee med bladguldpaneler, tegninger m.m. I samarbejde med Irma fra 1968 skabte han en række produkter, bl.a. kagedåser og gavepapir.

1971 åbnede Wiinblad en forretning udelukkende med egne arbejder Bjørn Wiinblads Hus i Ny Østergade i Kbh., og 1981 afholdt Kunstindustrimuseet en retrospektiv udstilling af Wiinblads arbejder gennem 40 år. I 1995 blev der i Teatermuseet i Kbh. holdt en 50-års-jubilæumsudstilling. Hans værker er repræsentret på bl.a. Kunstindustrimuseet, Kbh., Nationalmuseet, Stockholm, Fajancemuseet i Faenza, Italien og Victoria and Albert Museum, London og Museum of Modern Art, New York. Wiinblad blev 1974 udnævnt til æreshåndværker af Håndværksrådet. I 1995 modtog han The American Scandinavian Foundation's Cultural Prize.

Familie

Født i København, begravet på Søllerød kirkegård.

Forældre: typograf, senere landstingsmand Otto Fritz Wiinblad (1887-1969) og Ebba Marie Frederikke Hansen (1889-1957). Ugift.

Udnævnelser

R. 1976.

Ikonografi

Tegnede selvportr. (bl.a. Kgl. bibl.), også på keramik. Mal. af Wille Jais Nielsen, 1947. Foto.

Bibliografi

Interview i Politiken 18.10.1981. – Sv. Erik Møller i Mobilia, 1961 nr. 77. Martin Hartung sst. 1971 nr. 195 42-51. Ibi Trier Mørch i Dansk kunsthåndværk, 1962 174-80. B. W. arbejder gennem 40 år. Katalog, Kunstindustrimuseet, 1981 (m. dansk og engelsk tekst). B. W.: Teater, m. tekst af Ebbe Mørk, 1982.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig