Leif E. Christensen, Leif Esben Christensen, 7.8.1924-23.8.2013, forfatter. Født i Kbh. (Skt. Andreas). C. stod i samtiden som en af de væsentligste prosaister omkring tidsskriftet Heretica. Hans. debut, novellesamlingen Tyven fra Tjørnsted, 1951 (omarb. udg. 1965) kom samme år som Frank Jægers prosadebut Hverdagshistorier og peger frem mod de sære fortællere (Villy Sørensen, Peter Seeberg m.fl.) som kom til at dominere dansk prosa i slutningen af 50erne og begyndelsen af 60erne. I C.s forfatterskab er der en nær sammenhæng mellem debutsamlingen, samlingen Esben Grønnetræs puslespil, 1959 og den lille fængslende historiske pastiche Fru Ullas forløsning, 1956. Inspirationen fra Karen Blixens forfatterskab er tydelig og måske netop dette, at stå i skyggen af en mester, har været medvirkende til at disse ting som samtiden gav en overstrømmende modtagelse hurtigt blev skubbet til side af eftertiden. Titelnovellerne fra de to samlinger og Den rejsende fra Nytorv fra den første og Cellisten fra den sidste er fine repræsentanter for den rige sproglige fabulering og tematiske mangfoldighed hos denne forfatter, der foretrak underfundigt at spille forsonerens rolle og fornægtede forkynderens. Forfatterskabet er centralt påvirket af den Jungske psykologi og bevidst upolitisk. I to samhørende romaner Træslottet 1964 og Firklang i Lund, 1966 skildrer C. delvis på selvbiografisk baggrund danske flygtningelejre i Sverige under besættelsestiden. Med ironisk distance skildres de unges indre splittelse mellem heroisk selvdyrkelse og pessimistisk desperation. Krigens menneskelige omkostninger spejles i de unge flygtninge hvis afgørende ungdomsår tilbringes isoleret i et lillesamfund med brutale modsætninger og hvis personlige, moralske udvikling afstumpes af den konsekvent sort-hvide opfattelse af begivenhederne i omverdenen. Efter den bevidst underholdende spændingsroman fra det populære feriemål Torremolinos Kvinden fra Østen, 1967 der blev skrevet som bestilling fra radioen, fulgte Drejebogen, 1970. Egentlig en nyrealistisk skildring af en filminstruktørs kamp med tre moderigtige manuskripter og hans samtidige fatale møde med kærligheden i virkelighedens verden. En vittig og ironisk skildring af den moderne kunstners arbejdsvilkår. Imellem to tendenser i sin tid, det politiske engagement og en søgen tilbage mod et urmenneskeligt fællesskab via orientalsk mystik, har C. hidtil ret ensidigt fulgt den sidste. En hovedtendens i hans forfatterskab er kampen mod teknokratiet der som menneskelig fornedrelse søger sit forbillede i insekternes statsdannelser. Modsat søger C. engageret de glemte rigdomme i menneskets indre.

Familie

Forældre: arbejdsmand, senere hospitalsfunktionær Hans Peter C. (1893-1968) og Karen Rasmine Sørensen (1896-88). Gift 24.10.1953 i Dragør (b.v.) med advokatsekretær Birgitte Jensine Holm Christensen, født 26.5.1926 i Skanderborg, død 1988, d. af maskinforhandler Christen C. (1875-1960) og økonoma Helene Marie Rasmussen (født 1890). Ægteskabet opløst 1968.

Ikonografi

Foto.

Bibliografi

L.E.C. i Det danske bogmarked, 1966 695-99. Forord til Walter Schubart: Religion og erotik, 1969. - Erland Munch-Petersen i Bogens verden, 1962 410-13 (m. lin. liste). Hanne Marie Svendsen: Romanens veje. Værkstedssamtaler med da. forf., 1966 25-41.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig