Ingolf Gabold, Ingolf Georg August Gabold, 31.3.1942, komponist og dramachef. Født i Heidelberg, Tyskland. Grundlaget i G.s musikalske uddannelse stammer fra Sankt Annæ gymnasium, som han dog forlod midt i 2. g. Efter en overgang at have forsøgt sig med at spille orgel valgte G. i stedet at studere komposition ved Det kgl. danske musikkonservatorium. Da hans lærer, Per Nørgård, brød med denne institution fulgte G. ham til Det jyske musikkonservatorium, hvorfra han dimitteredes 1967 med diplomeksamen. Efter nogle års løsere tilknytning blev G. 1974 ansat ved Danmarks Radio som orkesterproducent. Han anser denne formidlerrolle i musiklivet for et vigtigt led i sin virksomhed: for ham ville det være en anakronisme at skulle komponere på fuldtid. G.s sparsomme produktion er næsten fuldstændig koncentreret om vokalmusik, fortrinsvis musikdramatik. Han har kun skrevet et enkelt rent instrumentalt værk (Archetypon fra 1966), og det indgår på linie med to tidlige vokalværker ikke mere i hans officielle opusliste. Hans første stadig anerkendte værk er Visione, en kort kantate fra 1962, skrevet på rendyrket tolvtonebasis. Nok så vigtig som den musikalske inspiration fra den nye wienerskole blev imidlertid den litterære inspiration fra dybdepsykologen C. G. Jungs værker. Som typisk eksempel kan nævnes korværket Your Sister's drowned fra 1968 hvor mandskoret fremstiller åen, som Ofelia, solosopranen, langsomt drages ned i. I overensstemmelse med Jungs tanker tolker G. her Ofelia som værende Hamlets animaprojektion. Den opsluges i slutningen af koret, der som åen repræsenterer det ubevidste. Denne dybdepsykologiske grundidé præger kompositionen ned til de mindste detaljer.

Gennem bl.a. de to TV-operaer Syv scener til Orfeus, 1970, som året efter fik en førstepris for TV-operaer i Salzburg, og Mod vandmandens tegn, 1973 har denne klare bekendelse til tysk filosofisk tradition udviklet sig til en stadig snævrere kredsen om parforholdets psykologi – i G.s tredie opera Cherubin, 1979 rendyrket som en samtænkning af et polært univers, personificeret i titelfiguren, hermafroditen Cherubin. Det musikalske kompositionsgrundlag er i disse værker den kromatiske skala som, det kvindelige element og heltoneskalaen som det mandlige. En anden tydelig tendens hos G. er forsøgt på at udtyde musikken som et sprog på linie med andre kendte symbolverdener, herunder også astrologien. Denne stræben hinsides det "kulinariske", sanseoplevelsen, ved musikken findes tydeligst i læsemusikken Parole sulla croce, 1966, en grafisk udlægning af Kristi korsord, skrevet på tolvtonebasis, men ikke beregnet til opførelse. Den fremgår også helt klart af Four texts in music, 1979, hvor de fire tekster hver for sig er et forsøg på definition af væren og bringes i en nøje kalkuleret diskurs både indbyrdes og med det musikalske forløb. Ingen anden komponist i G.s generation har i den grad taget udgangspunkt i ikke-musikalske forestillinger af religiøs eller filosofisk karakter.

G. var 1991-92 TV-programdirektør ved Danmarks Radio og var 1996-99 udviklingskonsulent for DR-Tv og for TVDanmark 1998-99. Han var dramachef ved DR-fiktion 1999-2012. Han har undervist i dramaturgi flere steder, bl.a. på Statens teaterskole fra 1995. Han blev ekstern lektor ved Institut for medievidenskab 1998. G. har desuden udgivet en roman: Marias noter, 1998.

Familie

F: musikhandler Kurt G. (1908-75) og Elisabeth Christensen (født 1914). Gift 1. gang med N. N. Gift 2. gang 27.6.1969 i Ordrup med Ingrid Merete Winkelmann Hasager, født 3.3.1935 på Frbg. (gift 1. gang 1954 med senere operadirektør John Winther, født 1933; ægteskabet opløst, gift 2. gang 1961 med pianist Kjell Martin Bækkelund, født 1930; ægteskabet opløst), d. af fuldmægtig Herluf Wilhelm Christiansen H. (født 1907) og Christine Winkelmann (født 1908). Ægteskabet opløst.

Udnævnelser

R.2003.

Ikonografi

Mal. af Carlo Rosberg. Foto.

Bibliografi

I. G. i Dansk musik t. LM, 1977-78 nr. 5 185-92. – Erik Norby i Dansk musik t. 1966 nr. 8 235-37. Jørgen I. Jensen sst. 1968 nr. 7-8 193-200. Kn. Ketting i Bogens verden, 1971 nr. 5 329-31 (m. bibliografi). Samme i Musical Denmark XXV, 1973-74 4-6.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig