Birgit Engell, Birgitte Sigrid Frieda Engell (døbt Engel), 18.9.1882-28.7.1973, operasanger. Birgit Engell der blev opdraget i Danmark kom som sekstenårig til Tyskland hvor hun i Berlin fik sangundervisning af Etelka Gerstner. Hendes klangskønne sopranstemme som hun yderligere havde uddannet hos professor Cairati i Zürich henviste hende til operascenen, og 1912 opnåede hun et engagement ved statsoperaen i Berlin. Hun udførte her indtil 1920 en længere række klassiske og moderne lyriske koloraturpartier som skabte hende et anerkendt navn som scenisk kunstner.

Også koncertsangen dyrkede Birgit Engell med stort held, og hun foretog således samtidig med engagementet i Berlin, kunstrejser til Holland, England, USA og Skandinavien. Fra 1920 gav den fremragende kunstner gæstespil på Det kgl. teater hvor hun 1927-31 var fast ansat.

Birgit Engell havde foruden en varmt klingende sopranstemme et betydeligt dramatisk talent. Hun forstod at give en figur spillende liv på scenen hvilket hun ikke mindst viste i roller der krævede udfoldelse af skælmsk lune som Rosina i Barberen i Sevilla og Susanne i Figaros Bryllup. Den charmerende ynde der prægede hendes kunst fik hun lejlighed til at vise i partier som Aase i Drot og Marsk, Liden Kirsten, Dea i Komedianter, Sophie i Rosenkavaleren og Mélisande i Pelléas og Mélisande.

Familie

Birgit Engell blev født i Berlin, død i Grenå, urne på Gentofte kirkegård. Forældre: fabrikant Herman Adolph Engel (1849-1927) og Wilhelmine Sophie Charlotte Rasmussen (1857-1938). Gift 1. gang 1911 med operasanger, senere sangpædagog, professor Hans Erwin Hey, født 30.7.1877 i München, død 6.5.1943 i Wien, søn af sangpædagog Julius Hey (1831-1909) og Caroline Bentley (død ca. 1880); ægteskabet opløst 1926. Gift 2. gang 10.10.1937 i Hammel, Århus amt, med proprietær Aage Nicolaj Bønløkke Nikolajsen (gift 1. gang 11.3.1904 med Marie Nobel, 1875-1935), født 22.10.1877 i Ålsrode, Ålsø sogn, Randers amt, død 31.5.1962 i Grenå, søn af gårdejer Niels Nikolajsen (1849-92) og Karen Bønløkke (1850-1938).

Ikonografi

Tegn. af Wilhelm Seidel, 1927 (Teatermus.). Tegn. af Jensenius udst. 1928. Tegn. af Walther Meinhardt, 1930. Tegn. 1932. Buste af Mette Lise von der Recke udst. 1932. Tegn. af Sophus Jürgensen. Foto.

Bibliografi

B.E. Madsen i Masken, 1921 nr. 12. Interview i Forum, jan. 1934 24-26, og i Berl. tid. 18.4.1965. – Fritz Crome i Nationaltid. 23.11.1943.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig