Alfred Lind, Søren Estrup Alfred Lind, 27.3.1879-29.4.1959, filminstruktør, filmproducent. Født i Højelt ved Blistrup, død på amtssygehuset i Glostrup. L. var uddannet som snedker. I begyndelsen af 1906 kom han i forbindelse med Ole Olsen, idet han fik bestilling på at konstruere nogle filmapparater. I stedet blev han interesseret i selv at optage film. 1906-09 arbejdede L. som freelance reportagefilmfotograf i hele Norden, åbnede 1906 Islands første biograf i Reykjavík og blev 1909 engageret som kameramand på det århusianske filmselskab Fotoramas første spillefilm Den lille Hornblæser. 1910 instruerede han for samme selskab Den hvide Slavehandel, Danmarks første flerspolers film. L. drog derefter til Kbh. hvor han indtil 1912 var kameramand og instruktør på en række film for forskellige selskaber, foruden at han også var sin egen filmproducent. I midten af 1912 blev han engageret af et tysk filmselskab, arbejdede i Tyskland et par år hvorefter han tog til Italien, vendte 1938 tilbage til Danmark hvor han efter forgæves forsøg på at komme i gang som filminstruktør endte med atter at blive snedker. L. var utvivlsomt en af de største kunstneriske begavelser inden for tidlig, dansk stumfilm. Men et uroligt sind og manglende samarbejdsevner bevirkede at han uafbrudt skiftede produktionsselskab. I de få år han arbejdede for dansk film, især 1910-12, kom han dog til på afgørende vis at præge udviklingen herhjemme, idet han arbejdede som fotograf eller instruktør på en lang række af tidens betydeligste film, blandt disse.

Den hvide Slavehandel, og fra samme år Asta Nielsens debutfilm Afgrunden som L. var kameramand på. Fra 1911 huskes først og fremmest De fire Djævle, en filmatisering af Herman Bangs Les Quatres Diables, en film som han både var kameramand og instruktør på. Med denne og med Den flyvende Cirkus fra 1912, som han instruerede, introducerede L. en ny filmgenre, cirkusfilmen, som fik mange efterlignere både i ind- og udland, og som bevirkede at L. blev engageret først af tysk og senere af italiensk film. De fire Djævle og især Den flyvende Cirkus, L.s hovedværk, viser os en instruktør med en for den tid sjælden sans for at skabe miljøer, i dette tilfælde en næsten dokumentarisk beskrivelse af et cirkusmiljø. Dette parret med en avanceret fornemmelse for kamerabevægelser og klipning gør ham til en af tidens bedste, danske filminstruktører.

Familie

Forældre: bager Andreas L. og Birthe Kirstine Pedersen.

Bibliografi

Båndinterview ca. 1955 i Filmmuseet.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig