Morten Grunwald, Morten Walter Grunwald, født 9.12.1934, skuespiller, teaterleder, instruktør. Efter en række jobs og et højskoleophold blev Morten Grunwald elev på Odense teater. Han fuldendte sin elevuddannelse på Det Kongelige Teaters elevskole 1957-60 og blev efter et års engagement på teatret ansat ved Odense teater fra 1961-62. Men allerede på dette tidspunkt havde Morten Grunwald tv- og radioroller hvorfor han søgte ansættelse ved skiftende teatre i København. Her spillede han i det moderne repertoire, bl.a. arbejdersønnen i Bal i den borgerlige på Det ny teater, 1966, og på samme teater havnearbejderen Børge i Hvor gik Nora hen, da hun gik ud?, 1968. Ellers var det især i filmen Morten Grunwald udviklede sit komiske skuespillertalent, kulminerende med Olsen-banden. 1971 tog han initiativ til oprettelse af Bristol Music Centers teater, et kælderteater med plads til ca. 200 tilskuere. – I begyndelsen af sin skuespillerkarriere var Morten Grunwald hæmmet af manglende teknik hvor det kropsmæssige og det ubændige temperament blev dårligt administreret. Med tiden har han overvundet disse gener og bevidst udnyttet sin moderne scenecharme, en blanding af drømmer og rebel, af det bramfri og generte og det frække og blufærdige. Dette manifesterede sig især i det farceprægede repertoire han siden 1965 er gået over til.

Som direktør for Bristol teatret 1971-80 har Morten Grunwald vist rige evner som organisator og kulturpolitisk debattør. Teatrets repertoire er en blanding af solide klassikere (Ibsen, Strindberg, Beckett, Molière) og udenlandske – især amerikanske – moderne stykker, hvoraf bl.a. Søhesten og Hvornår kommer du tilbage, Red Ryder?, begge 1975, tegner sig for Europapremierer. Ud over selv at deltage som skuespiller hvor der kan spores en udvikling hen mod karakterfaget har Morten Grunwald iscenesat flere opsætninger på sit teater, fx Den gale og Nonnen, 1973. Han har ligeledes genoptaget den tradition at producere kunstplakater til sine forestillinger og har benyttet førende, såvel danske som udenlandske, instruktører til sine stykker. 1980-92 var han direktør for Betty Nansen Teatret, hvor han spillede nyere engelsk og amerikansk dramatik, især med fokus på Samuel Beckett. Der blev dog også spillet et klassisk repertoire som Kaj Munks Ordet. Siden 1977 havde Morten Grunwald haft planer om at omdanne Martin Nyrops gasbeholder på Østre gasværk til et københavnsk stadsteater. I 1986 overførte Morten Grunwald en opførelse af En skærsommernatsdrøm produceret til Betty Nansen Teatret til Østre Gasværk. 1989-98 var han direktør for Østre Gasværk, hvor han bl.a. opsatte flere store musicals som Les Misérables, 1992-93, Atlantis, 1994-95 og Miss Saigon, 1996-97. Morten Grunwald har desuden 2001-03 været spillefilmskonsulent ved Det danske filminstitut.

Morten Grunwalds udvikling som teaterskuespiller er sikkert forårsaget af den succes inden for film og tv som påbegyndtes i 1960'erne under vejledning af unge instruktører der kunne forløse det varme, levende og modsætningsfyldte i talentet. I Frede-filmene, Erik Ballings vellykkede parodier på James Bond-film, viste Morten Grunwald et ironisk, distanceret spil, og i Olsen-banden, i sammenspil med Poul Bundgaard og Ove Sprogøe, har han nået højdepunktet i perfekt administration af rollens muligheder. Som charmøren og løjseren Benny hvis stil han overførte på Vladimir i Mens vi venter på Godot, Bristol 1978, karakteriserer han rammende en moderne folkekomediefigur med rigt lune. Ud over de mange seriefilm har Morten Grunwald bl.a. medvirket i Landmandsliv, 1965, I den grønne skov, 1968, Mord i mørket, 1986, Den sorte madonna, 2007 og Hvid nat, 2007. I alt har han medvirket i over 50 danske film. I radio- og tv-repertoiret er det især inden for det absurd-realistiske repertoire Morten Grunwald har været anvendt. – Bodil for filmen Fem mand og Rosa, 1965, Teaterpokalen 1973-74, Det berlingske fonds hæderspris, 1994, Wilhelm Hansen fondens hæderspris 1995, en Bodil for bedste mandlige birolle (i Hvid nat) 2007.

Familie

Morten Grunwald er født i Odense (Ths. Kingo). F: billedskærer Karl Frederik Grunwald (1892-1952) og Hildeborg Christiane Andersen (1903-85). Gift 22.5.1980 i New York (fra 1966 u.v.) med skuespiller Lily Weiding, født 22.10.1924 i Kbh., d. af kontrabassist Poul Knud Weiding (1895-1987) og Ane Marie Gaarsdal (1895-1984).

Udnævnelser

R1.

Ikonografi

Afbildet på mal. "Mens vi venter på Godot" af Mette Valentin udst. 1977. Foto.

Bibliografi

M.G.s erindringer: Kort tid. Blå mærker og gyldne øjeblikke, 2005 (s.m. Samuel Rachlin).

Kommentarer (2)

skrev Ebbe Grunwald

Sætning nr. 2 i artiklen lyder: "Efter realeksamen påbegyndte Morten Grunwald en uddannelse inden for tandteknikerfaget, men afbrød denne for at blive elev på Odense teater."
Sætningen indeholder flere ukorrekte oplysninger: Morten forlod skolen midtvejs i det, der dengang hed "4. mellem" (svarer til 9. klasse i dag). Han forlod altså skolen uden hverken mellemskole- eller realeksamen. Hvad der derefter skete, fremgår af Mortens egen beretning i "Kort tid. Blå mærker og gyldne øjeblikke" (Gyldendal, 2005, side 49 f.) Rigtig vakt for læring blev han først i efteråret 1954 under sit ophold på Askov Højskole. Først derefter søgte han ind på elevskolen ved Odense Teater og siden på Det Kgl. Teaters Elevskole. (Se samme værk side 64 ff.)

skrev Jacob Hald Pedersen

Redaktionen på lex.dk retter principielt ikke i biografier i Dansk Biografisk Leksikon. Men et antal biografier er blevet opdateret, efter værket blev tilgængeligt på nettet. Jeg ændrer derfor de første linjer om højskole og elevskole.

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig