Preben Kaas, 30.3.1930-27.3.1981, skuespiller, teaterdirektør. Allerede som barn optrådte Preben Kaas som skuespiller, bl.a. på Bellahøj friluftsteater, Det ny teater og filmen. 1950–55 var han lærer under børneforsorgen i forskellige kbh.ske børne- og ungdomsklubber. 1955 vandt han en amatørkonkurrence som "Årets revyfund", blev omgående engageret til Cabaret mon coeur og kom derfra 1956 til Cirkusrevyen hvor han brød igennem som Vesterbrodreng med nummeret Jeg har altid haft et majet vanskeligt sind, og hvor han var engageret de følgende somre.

I en periode var Preben Kaas instruktørassistent på Nordisk Film Junior. Sine evner som skuespiller udviklede han også på filmen – med gennembrud i Seksdagesløbet, 1958; s.å. spillede han Cliff i Artes turné med John Osbornes Ung vrede. Men mest følte han sig tiltrukket af revyen, fordi den gav ham muligheder for at udfolde sine mange talenter – han skrev bl.a. en del af teksterne til de revyer i Riddersalen der blev præsenteret under fællestitlen På lempelige vilkår.

1960 engagerede Stig Lommer ham til ABC-teatret hvor han første gang optrådte sammen med Jørgen Ryg i komedien Mr. Pennypacker. N.å. lanceredes de som "par" i revyen Værsgo og skyl, og partnerskabet fortsatte og udvikledes i en lang række ABC-revyer indtil 1966 samt i TV's Focus-udsendelser. De videreførte og fornyede traditionen fra 50'ernes komiker-par Kellerdirk Bros. (Dirch Passer og Kjeld Petersen) – med et mere ironisk-satirisk end crazy vid og udpræget musikalske i deres numre som entertainere (Hvad skal vi med kvinder?). Som skuespiller gjorde Preben Kaas sig stærkest gældende uden for revyen – i fjernsynet og ikke mindst i radioteatret (i Alan Sillitoes En terrænløbers ensomhed og i Leif Petersens Kaninerne og Filejsens drøm). På ABC-teatret satte han i scene, skrev tekster og kvalificerede sig mere og mere til overtage teatret efter Stig Lommer. Da denne ved årsskiftet 1965–66 trak sig tilbage, efterfulgtes han af Preben Kaas der imidlertid allerede 1968 valgte at forlade teatret i Frederiksberg allé – s.å. havde han stået i spidsen for teatret i Falkonercentret. I stedet helligede han sig Cirkusrevyen hvor han var direktør s.m. Povl Sabroe 1969–70, og hvis ejer og direktør han var 1971–77. I sæsonen 1978–79 var han kunstnerisk leder af Mercur teatret, men opgav forsøget efter en række fiaskoer.

Som teaterleder havde Preben Kaas vanskeligt ved i det lange løb at fange og fastholde den succes, hans mange talenter som teater- og showmand skulle kvalificere ham til. Derudover virkede han som iscenesætter på teatrene i Kbh. og provinsen. Han spillede enkelte roller på Det ny teater (Can Can), Gladsaxe teater (Bank, bank) og ABC-teatret (Max er bababange) samt medvirkede i Radioteatrets serie Hothers far si'r. Også på disse felter var mangfoldigheden hans styrke, det midtpunktflyende hans svaghed.

Familie

Preben Kaas blev født i Ålborg (Vor Frels.), død i Kbh., begravet på Frbg. (Søndermark). Forældre: komponist, kapelmester Robert Edvard Louis Kaas (1886–1972) og Martha Tommerup (1886–1965). Gift 3. gang 31.10.1970 med skuespiller Anne Marie Lie, født 2.8.1945 i Kbh., datter af Ernst Esbensen og Sara Lie. Ægteskabet opløst. Gift 4. gang 25.9.1977 i Håstrup ved Fåborg med skuespiller Lisbet Dahl, født 9.4.1946 i Kbh. (Garn.) (gift 1. gang 1970 med skuespiller Lars Høy; ægteskabet opløst), datter af forretningsfører, senere teaterinspektør Helge Frederik Emil Dahl (1901-81) og Antonie (Toni) Elisabeth Biering Olsen (født 1920).

Ikonografi

Foto.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig