Axel Monberg, Axel Sixtus Sølling Monberg, 17.10.1893-9.9.1971, ingeniør. Monberg blev uddannet som bygningsingeniør i Tyskland 1912-17, afbrudt af aftjening af værnepligt ved ingeniørkorpset 1915. Her lærte han Ejnar Ejnar Thorsen at kende, og de to besluttede 1917 med økonomisk hjælp af Monbergs far, etatsråd N.C. Monberg der drev en betydelig entreprenørvirksomhed i både ind- og udland, at rejse til USA for at videreuddanne sig. Deres veje skiltes efter nogen tid, men i slutningen af 1918 vendte de begge hjem, og 1919 startede de ingeniør- og entreprenørfirmaet Monberg & Thorsen. Virksomheden voksede vel ikke hurtigt i begyndelsen. Den første virkelig store entreprise blev udført 1923-24 da Monberg & Thorsen stod for opførelsen af Ford Motor Co.s bilsamlefabrik i Københavns sydhavn. Brobygning kom firmaet ind på i slutningen af 1920erne, da det byggede broen over Aissund i Sønderborg, Christian Xs bro. De erfaringer der blev høstet under dette arbejde gav Monberg og Thorsen lyst og mod til at gå i gang med noget endnu større, og de var da blandt dem der bød på bygningen af Lillebæltsbroen. Den billigste pris og en ny funderingsmetode betød, at Monberg & Thorsen i slutningen af 1928 fik overdraget arbejdet der måske mere end noget andet har gjort firmaet kendt i Danmark. Monberg & Thorsen havde før tilbudets afgivelse været i kontakt med en række tyske firmaer, og efter at tilbudet var blevet accepteret dannedes et konsortium med de tyske firmaer med Monberg & Thorsen som det administrerende firma. Den fremgangsmåde der benyttedes ved bygningen af bropillerne var dengang sensationel og helt uprøvet. Fundamenter til de i alt fire bropiller i Lillebælt blev bygget på en bedding på land, søsat og derefter vendt ude i vandet, idet bunden af sænkekassen måtte formes efter havbundens profil det sted, hvor den skulle placeres, og sænkekassens uregelmæssige bund gjorde det umuligt at bygge den med bunden nederst. Efter vendingen blev dele af pillen bygget oven på sænkekassen, denne placeret på sin urolige plads og sænket ned i havbunden, hvorefter kassen blev tømt og udgravning og udstøbning i havbunden kunne finde sted. 1935 stod Lillebæltsbroen færdig.

Selv om bygningen af Lillebæltsbroen lagde beslag på mange kræfter tog Monberg & Thorsen dog en række andre opgaver op i disse år. Især må det bemærkes at man begyndte at arbejde i udlandet, først i Sverige og i slutningen af 1930rne også i Iran. Efter anden verdenskrig har firmaet udført opgaver over hele jorden. Opgaverne i udlandet havde Monbergs særlige interesse, og ikke mindst hans evne til at færdes blandt fremmede, stifte kontakt og vinde tillid bidrog til at firmaet fik udenlandske ordrer.

Ud over at være direktør og formand for bestyrelsen i Monberg & Thorsen, efter at firmaet i 1937 var blevet aktieselskab, beklædte Monberg en række andre poster. Han var således med til 1928 at danne aktieselskabet S. Dyrup & Co. sammen med Thorsen og dennes ven Sigurd Dyrup, og Monberg sad i bestyrelsen for dette selskab og senere, fra 1953, også i bestyrelsen for Farve- og Lakfabrikken S. Dyrup & Co. A/S lige til sin død. S. Dyrup & Co. havde interesser i A/S Danske Tapetfabrikker, og her var Monberg formand for bestyrelsen i en periode. Af andre selskaber, i hvis bestyrelse Monberg sad, skal bl.a. nævnes A/S Dansk Shell 1948-64 (1957-64 som formand) og Danske Lloyd 1940-68. Endvidere var Monberg medlem af Akademiet for de tekniske videnskaber.

Familie

Født i København, død i Holte, begravet på Søllerød kirkegård. Forældre: etatsråd, ingeniør Niels Christensen Monberg (1856-1930) og Anthonia Sølling (1862-1943). Gift 1. gang 24.4.1927 med Elna Elsa Johansson, født 8.7.1903 i København, d. af inspektør Alfred J. og Elna Gisler. Ægteskabet opløst. Gift 2. gang 5.12.1941 med Brita Sjöberg, d. af læge, dr.med. O. S. og Anna Morell. Gift 3. gang 22.9.1955 i Søllerød (b.v.) med Hellen Christensen, født 20.2.1902 i København, d. af skibsreder Harald Andreas C. (1871-1944) og Dagny Edith Schleisner (1875-1962).

Udnævnelser

R. 1935. DM. 1938.

Ikonografi

Foto.

Bibliografi

[Ejnar Black:] Monberg & Thorsen 1919-49, 1949 (også eng. udg.). Børsen 15.10.1953 og 16.10.1963. Niels Thorsen i Ingeniørens ugebl., 1971 nr. 39.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig