Robert Svendsen, Charles Robert Edvard Svendsen, 10.12.1884-17.7.1938, flyver. Efter endt skolegang kom Robert Svendsen i mekanikerlære på H. C. Christiansens Cyklefabrik der senere blev Kbh.s førende automobilfabrik. Energisk, eventyrlysten og ærgerrig som han var blev han chauffør i en tid, da bilkørsel var noget nyt og usædvanligt og kom hurtigt til at tage del i motorsport. Han er således en af Danmarks første motorsportsmænd og har taget del i de tidligste løb i ind- og udland. Han var indehaver af talrige præmier for motorløb, bl.a. Dansk automobilklubs ærespræmie 1919 (1 km på 34,4 sek.) og Danskmotor grand prix 1913.

Om end hans deltagelse i automobilløb således strækker sig over en længere årrække er det dog navnlig hans deltagelse i flyvningen der har gjort hans navn kendt, selv om denne kun strakte sig over en kort tid. Fra året 1910, dansk flyvnings store år, vil Robert Svendsen blive husket som den, der tog teten blandt flere meget dristige og dygtige flyvere. Under et ophold i udlandet 1909 overværede Robert Svendsen et flyvestævne i Reims. Kort efter lærte han sammen med Alfred Nervø flyvning på flyverskolen i Mourmelon. Efter at være vendt tilbage til Danmark deltog han i flyveugen i Kbh. 27.12.1909– 3.1.1910 og vakte med sin dygtighed og dristighed opmærksomhed i udlandet, hvorfra han blev indbudt til deltagelse i betydelige stævner (flyvestævnet i Nice 1910).

Hans store bedrift er dog den første flyvning over Sundet 1910. I dagene før 17.7.s.å. blev der af flere flyvere gjort en del forgæves forsøg på at flyve over Sundet. De måtte hver gang afbrydes for en sundflyvning dengang krævede foruden dygtighed tillige held og yderst gunstige atmosfæriske forhold, bl.a. praktisk talt vindstille. 17.7. var vejret fint. Robert Svendsen startede, men måtte lande otte minutter senere på grund af vinden. Så startede han atter klokken 4,02 og denne gang lykkedes foretagendet. - Robert Svendsens sundflyvning er en bedrift der meget vel tåler sammenligning med Louis Blériots verdenskendte flyvning over Kanalen 1909 og den vakte stormende jubel i Kbh. og gjorde Robert Svendsens navn kendt viden om. Af hans senere flyvebedrifter skal nævnes dansk højderekord 536 m sat ved Ålborg 1911 og nogle længdeflyvninger, Odense-Ringe og Middelfart-Fredericia, men i øvrigt varede det ikke længe inden Robert Svendsen helt opgav flyvesporten. Han blev derefter automobilhandler og fik hurtigt en ledende stilling inden for sit gamle firma, H. C. Christiansen, først i Århus, senere i Kbh.

Foruden talrige præmier for motorløb og flyvning fik Robert Svendsen flere udmærkelser: æresmedlem af Danske flyvere, De svenske flyveres udmærkelsestegn 1930, Dansk aeronautisk selskabs guldmedalje 1930.

Familie

Robert Svendsen blev født i Kbh. (Johs.), døde på Langøre, Samsø, og er begravet i Hellerup. Forældre: tinstøber Charles Emil Lars Svendsen (1858–1935) og Marie Kirstine Rask (1858–1930). Gift 2.6.1916 i Århus med Karen Marie Margrete Jensen, født 3.6.1893 i Viborg, død 18.?.1967 i Gentofte, datter af forvalter Jens Karl Jensen (1868–1938) og Ane Kristine Breum Nielsen (1869–1916).

Udnævnelser

R. 1930.

Ikonografi

Mal. af H. Dohm, 1910. Karikaturtegn. (Kgl. bibl.). Tegn. af Emiel Hansen (Fr.borg). Mal. af E. Saltoft, 1938 og af Carl Nielsen, s.å. Foto. – Flyvningen tegnet af Oscar Bojesen (Fr.borg) og malet af samme.

Bibliografi

Politiken 17.7. og 18.7.1938. Nationaltid. 18.7. s.å.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig