William Lund, 21.9.1837-7.5.1928, skibsreder. Født i Åbenrå, død i Chislehurst. Allerede under sin opvækst i søfartsbyen Åbenrå fik L. interesse for søen, og efter treårskrigens afslutning 1850 kom han til Altona hvor han i de følgende syv år uddannede sig i et rederifirma. 1857 tog han ud på en lang rejse som varede tretten måneder, og som førte ham til Adelaide, Melbourne og Batavia. Efter hjemkomsten fik han ansættelse i Kristiania som leder af et rederi og virkede her i halvtredje år, hvorefter han rejste til England (1860). Efter ansættelse i et par engelske rederier og efter at have skaffet sig tillid og forbindelser - bl.a. brødrene Delcomyn -kunne L. 1861 starte sin egen forretning: W. L., Skibshandler og Sejlmager. Forretningen udviklede sig hurtigt under hans dygtige ledelse, og 1865 begyndte han sammen med en ven rederivirksomhed som havde så stor fremgang at den i løbet af fem år rådede over en anselig flåde af sejlskibe som gik mellem England og Australien og Kina. Åbningen af Suezkanalen blev et vendepunkt for L.s virksomhed. Han ombyttede sejlskibene med dampskibe og åbnede den første direkte dampskibslinje mellem England og Australien. Australiensfarten samledes i et selskab, L.s Blue Anchor Line som oprettedes 1877. 1909 indtraf en ulykke som gik L. nær til hjerte. Lineren Waratah, et af hans flådes nyeste skibe, afgik fra Durban 26.7.1909, og man hørte aldrig siden noget til den. Hele selskabets flåde - i alt 30000 tons - solgte L. 1910 til Peninsular & Oriental Steam Navigation Co. (P. & O. Line). - Den øvrige virksomhed, rederi, kulforretning, sejlmageri og skibsproviantering fortes videre under firmanavnet Wm. L. & Sons som efter L.s død lededes af sonnen F. W. Lund der blev direktør i flere sofarts- og andre foretagender, bl.a. Anglo-Persian Oil. - L. indtog en anselig position inden for engelsk skibsfart og beklædte en række betydelige tillidsposter. Således var han medlem af bestyrelsen for Lloyds Register og formand for klassificeringskomiteen, Associate of the Institution of Naval Architects, Vice Chairman i The General Shipowners Society of London, direktør i Bank of Adelaide (London afd.), direktør og formand for Wallarah Coal Company of Sydney. Han var en ejendommelig, særpræget personlighed som vandt alle ved sit åbne og ligefremme væsen. - Han var i besiddelse af et jernhelbred som tillod ham at tage del i møder og forretningsanliggender, lige til han nåede op omkring 90 år. Han var ivrig havedyrker og stærkt interesseret i hestesport. - L. har skænket to malerier til byen London, portrætter af admiral Jellicoe og Earl Haig, udført af Arthur Chevalier Tayler, begge ophængt i Guild Hall Art Gallery.

Familie

Forældre: kaptajn Wilhelm L. (1793-1866) og Anna Margrethe Bramslöw (1797-1856). Gift 1. gang 1863 med N. N. Bush, død 1890, d. af ingeniør William B. Ægteskabet opløst. Gift 2. gang 1878 med Maria Elisabeth Toynbee, født 20.3.1848, død 7.6.1938, d. af kaptajn Joseph T.

Udnævnelser

R. 1914.

Bibliografi

The Times 8.5.1928. - Levnedsberetning i ordenskapitlet.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig