Max Kjær-Hansen, Max Andrew Kjær-Hansen, 21.2.1896-22.3.1982, erhvervs-økonom. Født i Oksbøl, Ål sg, død i Kbh. (Jac.), begravet sst. (Vestre). K.-H. er student fra Esbjerg 1913 og cand. polit. 1919. Efter studierejse til Østen var han 1921–24 økonomisk medarbejder ved De Ferslewske Blade. 1924 gennemførte han en forelæsningsrække ved den nyoprettede Handelshøjskolen i København, hvortil hans væsentligste virke er knyttet og hvis udvikling han har præget stærkt. På højskolens foranledning studerede K.-H. ved universitetet i Köln hvor han 1925 blev dr. rer. pol. Ved hjemkomsten udnævntes han til docent i driftsøkonomi og 1937 til professor i erhvervsøkonomi. – Som økonom har K.-H., inspireret af bl.a. Frederik Zeuthen, nordmanden Regnar Frisch og amerikaneren E. H. Chamberlin især interesseret sig for teorien omkring den såkaldte monopolistiske konkurrence. Som lærer og skribent er han grundlægger af afsætningsøkonomi som selvstændig disciplin i Danmark. Institut for afsætningsøkonomi, hvis leder han var 1933–66, blev det inspirerende centrum for et frugtbart arbejde omkring mikroøkonomiske problemer, præget af et brud med den traditionelle opfattelse af pris som den afgørende faktor i omsætning af varer og tjenesteydelser. Han er talsmand for den såkaldte parameterteori der lægger vægt på forhold som afsætningens organisation og begreber som kvalitet og salgsindsats, herunder den i K.-H.s tidlige virkeår forkætrede reklame. Sideløbende med forskning og undervisning har han arbejdet for den teoretiske afsætningsøkonomis samvirke med praktisk erhvervsliv. Som organisator, skribent og inspireret taler deltog han i arbejdet omkring Dansk reklame-forening (nu Dansk markedsføringsforbund) og det hertil knyttede nordiske samarbejde. Under hele udviklingen af Danmark til industrisamfund gjorde K.-H. sig stærkt gældende i den offentlige diskussion hvor hans oratoriske begavelse og ofte stærkt optrukne synspunkter hyppigt gav anledning til debat. Blandt mærkesager han har fremført er turistsagen, erhvervs-rådsarbejdet, anvendelse af markedsanalyse, betydning af produktudvikling og massekommunikationen i samfundet. På Institut for afsætningsøkonomi grundlagde han løbende undersøgelser af danske afsætnings- og reklameomkostninger. 1954 tog K.-H. initiativet til oprettelse af Institut for presseforskning ved Handelshøjskolen i København.

Publicistisk har K.-H. virket som bladudgiver og skribent. Fra 1942–70 var han udgiver og redaktør af Det danske Marked (fra 1967 Markedsøkonomi). Hans betydelige litterære produktion, delvis oversat til engelsk, tysk og svensk, strækker sig fra grundlæggende lærebøger som den tidlige Almindelig Bedriftsøkonomi, 1928, Afsætningsøkonomi I–II, 2. udg. 1950–52, og Salgets driftsøkonomi, 1960 til en række efterspørgsels-analyser for enkelte varer og tjenesteydelser, Reklamen i det 20. århundredes Danmark, 1974 (s.m. P. Olufsen) og talrige artikler og kronikker. Som formand for bestyrelsen for Louis Petersens legat og for Hørsholm højskole (Købmandshvile) har K.-H. virket for handelsungdommens almendannelse. Fra 1955–66 var han formand for Dansk erhvervslivs pris for afsætningsøkonomisk forskning. Hans indsats er blevet anerkendt gennem tildelingen af Nordisk reklameforbunds guldmedalje 1933, Dansk erhvervslivs pris 1955, udnævnelse til æresdoktor ved den finske handelshøjskole i Helsingfors 1961, tildeling af Gesellschaft für Konsumforschung's Wilhelm Vershofen-Gedächtnis medalje 1963, medlemskab af Forschungsrat der Nürnberger Akademie für Absatzwirtschaft 1964 samt talrige æresmedlemskaber i faglige organisationer. Uden for det faglige område har K.-H. bl.a. skrevet Hvide Mænd i Østen, 1922, Økonomen Ludvig Holberg, 1954 og Møde med Levanten, 1955.

Familie

Forældre: mejeriforpagter Johan Henrik Hansen (1863–1932) og Hansine Katrine Eleonora Olga Kjær (1867–1951). Gift 30.11.1922 i Horsens klosterk. med Ebba Rix, født 9.4.1900 i Horsens, død 25.1.1979 i Kbh., d. af købmand Harald R. (1864–1921) og Marie Sofie Elisabeth Jensen (1872–1944).

Udnævnelser

R. 1949. R1. 1962.

Ikonografi

Portræt af Albert Naur (Handelshøjskolen i Kbh.). Foto.

Bibliografi

Bibliografi i Det danske marked XXI, 1962 180–208 og i Danske økonomer, 1976 522. – Bogen om M. K.-H., 1976. Peter Olufsen i Dansk reklame, 1966 nr. 2. Samme sst. 1971 nr. 3. Samme i Børsen 20.2.1976. Orientering, 1976 nr. 2.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig