• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Wolfgang Klafki

Oprindelig forfatter TW-J Seneste forfatter Redaktionen

Wolfgang Klafki, f. 1927, tysk pædagog og didaktiker, fra 1963 professor i pædagogik ved Marburg Universitet. Wolfgang Klafkis oprindelige udgangspunkt var den åndsvidenskabelige tradition i tysk pædagogik, der bygger på brugen af historisk-hermeneutiske metoder i den pædagogiske forskning. Han betragtes af mange som sin tids betydeligste tyske teoretiker inden for didaktik og dannelsestænkning; se dannelse. Denne side af hans produktion kommer bl.a. til udtryk i disputatsen Das pädagogische Problem des Elementaren und die Theorie der kategorialen Bildung (1957). Han når her efter en historisk analyse af tiden efter Pestalozzi frem til en skelnen mellem materiale og formale dannelsesteorier, men også til et mere normativt præget dannelsesideal, den såkaldte kategoriale dannelse, der ses som en syntese af bevidsthedsformer og kategorier, hvormed individet kan begribe sin omverden og sig selv.

Det er karakteristisk for hans senere teoretiske produktion at søge den åndsvidenskabelige metode integreret med andre fremgangsmåder, fx empiriske og "kritiske" metoder i belysningen af pædagogisk-didaktiske problemer. På dette grundlag har Wolfgang Klafki arbejdet med opbygning af en "kritisk-konstruktiv" teori i forbindelse bl.a. med undervisningens organisation og med læseplanstænkning.



    • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

    • Kommentar til redaktionen Vedr. Wolfgang Klafki Marker den cirkel
      Send kommentar


  • Copyright

    Denne artikel må du ...

  • Kilde

    Denne artikel stammer fra:
    Leksikon

  • Historik