Reklame, betalt anvendelse af upersonlig massekommunikation til påvirkning af efterspørgslen efter varer og tjenester eller til påvirkning af holdninger og adfærd i forhold til politiske, organisatoriske og samfundsmæssige forhold. Arbejdsdeling, voksende handel og industrialisering har været en betingelse for den voldsomme stigning i anvendelsen af reklame. Samtidig har reklamens form og omfang udviklet sig i takt med reklamemidlernes udvikling. Således har bogtrykkerkunstens stærke fremskridt, billig reproduktion af billedmateriale, farvetryk, radio, tv og senest pc og Internet præget udviklingen.
Faktaboks
- Etymologi
- Ordet reklame kommer via tysk Reklame af fransk réclame, egentlig 'lokkeråb', af re- og afledning af latin clamare 'råbe'.
Med avisernes øgede udbredelse i 1800-t. opstod der et naturligt medie for trykte reklameindslag, og med mulighederne for billedillustrationer til en overkommelig pris udvikledes den reklameform, som kendes i dag med kombinationer af billede og tekst i aviser, på plakater og på skilte. Fra begyndelsen af 1900-t. blev reklameanvendelsen mere og mere organiseret, og der opstod specialiserede reklamebureauer, der varetog reklamens udformning og tilrettelagde dens formidling til de forskellige medier. Radioreklamen udviklede sig først og fremmest i USA fra 1930'erne. Tv-reklamen kom til efter 2. Verdenskrig og blev allerede i 1960'erne det væsentligste reklamemedie i USA. Egentlig adgang til tv- og radioreklame i Danmark kom først i 1988. I 1990'ernes sidste halvdel vandt anvendelse af internettet indpas.
Også reklamens anvendelsesområder har udviklet sig. Fra primært at være knyttet til vareafsætningen er reklame i 1900-t. i stigende grad blevet anvendt til politiske, ideologiske og almene holdningsdannende formål. Reklame findes rettet mod industrielle aftagere såvel som mod de endelige forbrugere og omfatter tillige rubrik- og tekstsideannoncering (se også annonce).
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.