Kampsax, dansk rådgivende ingeniørkoncern, stiftet i 1917 af Per Kampmann, Otto Kierulff og Jørgen Saxild. Virksomheden fik et virkeligt gennembrud i 1927 med anlæggelsen af ca. 1000 km jernbane i Tyrkiet, fulgt af Den Transiranske Jernbane i 1933.

Alene eller i samarbejde med andre entreprenører har Kampsax løst rådgivnings- og anlægsopgaver som Limfjordsbroen, Rømødæmningen, Vandstrandvejen nord for København, Det Danske Staalvalseværk ved Frederiksværk, lufthavnsterminalen i Kastrup, A.P. Møllers hovedkontor på Esplanaden i København og Herlev Hospital. Kampsax har deltaget i det europæiske Spacelab-projekt, engageret sig i offshore og i 1990'erne kortlagt Danmark digitalt. Virksomheden udfører også jordbunds- og miljøundersøgelser, informationsteknologiske opgaver m.m.

I 1938 opførte Kampsax Dagmarhus på Rådhuspladsen i København, hvor det selv havde hovedkontor indtil 1990, afbrudt af tysk beslaglæggelse under besættelsen.

I 1990 udskiltes de rene entreprenøropgaver i et selskab, der siden er gået konkurs. Koncernen, der i 2001 havde en omsætning på ca. 400 mio. kr., blev i 2002 købt af ingeniørvirksomheden COWI A/S.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig