blev senere i 1500-t. og i første del af 1600-t. førende handelsnation i Europa ved at dominere den regionale europæiske handel og ved at indtage en central rolle i den oversøiske handel. Skibe fra Amsterdam og Rotterdam overtog en meget stor del af handelen mellem Østersølandene og det vestlige Europa, dog efterhånden i stigende konkurrence med engelske skibe.
Korn, mineraler, hør, hamp, tjære og med tiden også tømmer var vigtige varer, der ad floderne blev bragt til havnebyerne langs Østersøen, hvor de udveksledes for bl.a. tekstiler og kolonialvarer. Den hollandske skibstype, fløjten, var langsom, men havde en stor lasteevne og var bl.a. velegnet i Østersøen, hvor vanddybden mange steder var for lav for de større sydvesteuropæiske skibe.
Siden 1200-t. havde Hanseforbundets skibe sejlet nord om Jylland; denne såkaldte ummelandsfart blev nu almindelig for de hollandske skibe og udkonkurrerede i nogen grad den øst-vest-gående handel over land i Hertugdømmerne. Saltede sild var ligeledes en vigtig handelsartikel dels fra den svenske vestkyst og Limfjorden, dels fra Nordsøen, hvor også hollandske fiskere var aktive.
Hollænderne varetog således en væsentlig del af rå- og fødevarehandelen fra Østersøområdet til Vesteuropa. Det gjaldt handelen med korn, der bragtes via floderne til Nordvesteuropa, og handelen med stude, der blev drevet fra det østlige Centraleuropa og fra Danmark.
Ved en aggressiv handelspolitik med konvojering af handelsskibene lykkedes det hollænderne at trænge portugiserne tilbage fra deres dominerende position i Sydøstasien. De fik dog hurtigt følgeskab af andre europæiske nationer, England, Frankrig og Danmark.
I modsætning til de spanske og de portugisiske ekspeditioner, der var statslige, valgte de nordvesteuropæiske lande at følge hollændernes eksempel med at overlade handelen til privilegerede handelskompagnier, som fulgte den kendte strategi med etablering af befæstede handelsstationer på de fremmede markeder.
Især det engelske East India Company og det hollandske Veereenigde Oost-Indische Compagnie, oprettet i hhv. 1600 og 1602, dannede forbilleder. Amsterdam havde efter spaniernes erobring af Antwerpen i 1585 opnået en ledende position i verdenshandelen sammen med London, og begge byer blev i lighed med udviklingen i de italienske bystater finanscentre.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.