Logistik, (af gr. logistike (techne) 'regnekunst'), i virksomheder organisering, styring og gennemførelse af de fysiske og administrative aktiviteter, der kræves for at få produkterne fra råvarekilden til produktionssystemet, gennem dette til færdigvarelageret og herfra til den endelige forbruger. Logistik kan opdeles i tre indbyrdes afhængige hovedområder: Materialeforsyning, som bl.a. omfatter indkøb, leverandørvalg og indgåelse af leverandøraftaler, produktionsstyring, som omfatter materiale- og kapacitetsstyring, samt distribution, som bl.a. indeholder aktiviteter som salgsplanlægning, kundeordrebehandling og transportplanlægning.

Logistik som virksomhedsbegreb opstod i USA i 1950'erne i et forsøg på at anlægge en helhedsorienteret betragtning på virksomhedens materialestrømme. I dag har stort set alle større virksomheder en logistikfunktion, og den kan opfattes som en af virksomhedens vigtigste kilder til opnåelse af konkurrencemæssige fordele i form af et forbedret omkostnings- og serviceniveau.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig