Lurmærke er et dansk kvalitetsmærke, udformet som fire sammenslyngede bronzealderlurer. Lurmærket blev udviklet i privat regi, påbudt ved lov i 1906 og overført til staten i 1911. Mærket var herefter statseje, indtil det i 1991 blev tilbageført til mejeribruget og blev ejet af Mejeriforeningen. Mejeriforeningen forestod kvalitetskontrol af de produkter, der blev solgt under mærket.
lurmærke
Lurmærket smør til eksport
Lurmærket var et fællesmærke, som oprindelig blev brugt på smør til eksport, men anvendelsen blev siden udvidet til brug for andre danske mejeriprodukter.
Det danske lurmærkede smør blev en vigtig eksportvare, især til det britiske marked, hvor Lurpak-smør kom op på en markedsandel på ca. 30% af markedet, samt til bl.a. Saudi-Arabien, Libanon og De Forenede Arabiske Emirater.
Lurmærket smør er det mest udbredte smørprodukt i verden. I begyndelsen af 1900-t. udgjorde den danske smøreksport 30-40% af den samlede danske eksport. Omkring 2000 vara den andel faldet til ca. 0,5%.
Lurpak findes saltet og usaltet, smørbart og som krydrede produkter i forskellige pakningsstørrelser. Penge til markedsføring af lurpak blev oprindelig bl.a. indhentet ved, at mejerier betalte et vist beløb til Mejeriforeningen pr. kg smør, de producerede.
Lurmærket solgt til Arla
I 2012 solgte Mejeriforeningen rettighederne til lurmærke til Arla Foods amba. Arla Foods amba anvender i dag lurmærket på smør og produkter som Lurpak smørbar.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.