Sortiment, produktmix, en udbyders sammensætning af varer og tjenester. Der sondres mellem sortimentets dybde og bredde. Ved bredde forstås det antal varegrupper eller produktlinjer, udbyderen producerer eller tilbyder. Stormagasiner og varehuse har fx et meget bredt sortiment, der omfatter en lang række varegrupper. Sortimentets dybde er et udtryk for antallet af produktvarianter, som føres inden for en bestemt varegruppe eller produktlinje. Specialforretninger, fx pladebutikker og parfumerier, har normalt et smalt, men dybt sortiment.

Faktaboks

Etymologi
Ordet sortiment kommer via fransk assortiment fra italiensk assortimento, af sortire 'få (tildelt), blive udtrukket', afledt af latin sors 'lod, skæbne', se sort.

Valget mellem dybde og bredde i sortimentet er en vigtig strategisk beslutning, som i kundernes bevidsthed er med til at placere udbyderen i forhold til dennes konkurrenter.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig