Total Quality Management, ledelsesmetode baseret på, hvad japanske virksomheder lærte af vestlige kvalitetseksperter fra 1950 til midten af 1980'erne.

Faktaboks

Også kendt som

TQM

Total Quality Management blev udviklet for at forbedre virksomheders konkurrenceevne og hviler på følgende principper: et stærkt ledelsesengagement, fokus på kundernes og medarbejdernes behov, fokus på fakta og løbende forbedringer samt på alles deltagelse og på eksistensen af et partnerskab mellem leverandører og kunder.

Udviklingen af Total Quality Management er blevet støttet af nationale og regionale kvalitetsorganisationer, fx European Foundation for Quality Management og American Society for Quality. Igennem disse udvikledes de såkaldte Excellence Models, der anvendes til at bedømme ansøgere til kontinentale, nationale eller regionale kvalitetspriser. Den vigtigste anvendelse af disse modeller er en årlig selvevaluering, hvor de opnåede resultater evalueres i relation til indsatser gennem året. Herved identificeres virksomhedens styrker og svagheder, og nødvendige forbedringer kan gennemføres.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig