Benchmarking betyder sammenligning af en organisations produkter, services, arbejdsrutiner etc. med andre tilsvarende organisationer inden for området, specielt de bedste. I sin yderste konsekvens er benchmarking en sammenligning af hele organisationen med præstationer i den bedste organisation inden for området.

Faktaboks

Etymologi

af engelsk benchmark (fikspunkt)

Begrebet benchmarking blev først brugt af det amerikanske firma Xerox i 1979 i en systematisk analyse af firmaets præstationer i forhold til japanske konkurrenter inden for kontorudstyr som printere og scannere.

Offentlig og privat benchmarking

Benchmarking bruges både inden for den offentlige, frivillige og private sektor. I den private sektor kan virksomheder inden for samme branche støtte sig på økonomiske data såsom overskudsgrad og produktivitet. I den offentlige og frivillige sektor er der ikke i samme grad sammenlignelige økonomiske data til rådighed, og det overordnede formål er ikke at skabe overskud men at tjene borgere og brugere. Derfor bruges tilfredshedsmåling blandt ansatte, borgere og brugere ofte til benchmarking.

Uddannelsesinstitutioner inden for samme felt kan for eksempel indhente data om de ansattes og elevernes tilfredshedsgrad. Der kan dog også være 'hårde' data, for eksempel karaktergennemsnittet ved beslægtede uddannelsesinstitutioner. Tilsvarende kan en kommune indhente data om dens erhvervspolitik, socialpolitik og uddannelsespolitik og sammenligne resultaterne med andre kommuners præstationer.

Interessen for benchmarking

Initiativet til benchmarking kan både ligge hos de offentlige og frivillige institutioner selv og hos andre parter, for eksempel medievirksomheder. For eksempel er en rangordning af tilfredsheden med kommuners erhvervspolitik normalt interessant læsestof for både virksomheder, politikere og borgere, ligesom en rangordning af regeringens iværksætter- og innovationspolitik i forhold til andre lande er det for landspolitikere.

Kort sagt bruges benchmarking af såvel private, frivillige og offentlige organisationer som instrument til at sammenligne den enkelte organisation med præstationer med tilsvarende organisationer.

Det kan kaldes en form for karaktergivning af organisationerne, hvor en lav karakter kalder på analyse og handling fra organisationens ledelse.

Læs mere i Den store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig