Corporate image, virksomhedsprofil, dvs. samlet billede af, hvad en virksomhed, en forvaltning, institution eller styrelse står for, og hvordan den formår at løse sine selvvalgte eller pålagte opgaver.

Faktaboks

Etymologi
Betegnelsen corporate image er engelsk for 'image, billede (som ønskes givet) af en virksomhed', af latin corpus 'legeme, krop' og imago 'billede'.

Corporate image skabes i et samspil mellem de interessenter, der udgør virksomheden, fx medarbejdere, ejere og ledelse, leverandører, finansieringskilder, samarbejdende virksomheder samt det eksterne politiske miljø. Hver interessent har sin egen oplevelse af, om han eller hun får den forventede belønning for sine bidrag til løsning af virksomhedens strategiske opgaver, dens mission. Disse oplevelser, billeder, er under ét udtryk for virksomhedens opfattelse af sig selv, dens interne corporate image, som er en vigtig ingrediens i skabelsen og forståelsen af en virksomheds identitet.

Uden for interessentkredsen kan andre virksomheder samt borgerne i almindelighed (den offentlige mening) og ikke mindst medierne have deres billede af virksomheden, det eksterne corporate image. Dette kan have en afgørende indflydelse på virksomhedens mulighed for at tiltrække nye interessenter og dermed på dens strategiske udvikling og fremtidige opgaver.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig