Interessentmodellen udtrykker forholdet mellem en organisation og dens omverden.

Omverdenen består af mange parter, herunder leverandører, långivere, kunder og myndigheder. Dertil kommer interne interessenter: ledere, ansatte og ejere. I særlige tilfælde kan eksterne interessenter også være interne, for eksempel ved et andelsmejeri, hvor leverandørerne af mælk også er ejerne.

Modellen fremstilles ofte grafisk som en stiliseret udgave af en marguerit. Den gule kerne repræsenterer organisationen, og kronbladene hver sin del af omverdenen, som har indflydelse på og derfor overlappende interesser med organisationen.

Interessentmodellen som analyseredskab

Interessentmodellen kan bruges som udgangspunkt for analyser af, hvilke kræfter i omverdenen, det er vigtigst for organisationen at have tæt forbindelse med.

Den overordnede pointe i interessentmodellen er, at organisationens ledelse bør tilstræbe balance mellem de mange forskellige interessenter, for eksempel balance mellem ejernes interesse i størst muligt udbytte og de ansattes interesse i gode løn- og arbejdsforhold.

I nyere tid er hensynet til samfundet kommet mere i fokus. Her pointeres organisationers samfundsmæssige ansvar, såvel socialt som miljømæssigt. Organisationer bør i dette perspektiv tilstræbe at udforme politikker og regnskabsprincipper i overensstemmelse med samfundsansvaret. Det økonomiske resultat, ofte kaldet bundlinjen, altså overskud i forhold til investeret kapital, bør i dette perspektiv afbalanceres med sociale og miljømæssige resultater (på engelsk kaldet Corporate Social Responsibility).

Læs mere i Den store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig