En matrixorganisation kombinerer to organisationsformer: produktorganisation og funktionsorganisation

Fusion af to organisationsformer

De klassiske organisationsformer anlagde et enkelt hovedsyn på en organisations ledelse. Ledelsesfunktionerne blev organiseret efter fx produktet, servicen eller arbejdsopgaverne. I forhold hertil bryder matrixorganisationen princippet om en sådan enhedskommando og anlægger et dobbelt syn.

Det er relevant, når en virksomhed under hurtigt foranderlige forhold skal koordinere fremstillingen af mange forskellige produkter eller leverance af mange forskellige typer af service.

Den simple model

I sin simple form består matrixorganisationen af en sammensmeltning af en funktions- og en produktionsorganisation.

Til hver produkttype tilknyttes ekspertise fra organisationens basale funktioner (indkøb, salg, drift, fremstilling, leverance, udvikling etc.). Alle beslutninger vil derfor kunne trække på en dobbelt ekspertise, men prisen for dette dobbelte fokus kan være høje administrative omkostninger og øget risiko for konflikter.

Krav til benyttelse af matrixorganisationen

Organisationsformen bør derfor kun benyttes, hvis der samtidig stilles krav om dobbelt fokus, om en meget høj grad af tværgående informationsbehandling og om, at organisationens produkter trækker på de samme resurser.

Først anvendt i Tyskland i 1944.

Matrixorganisationen anvendtes første gang i 1944 af Hitlers rustningsminister Albert Speer.

Læs mere i Den store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig