I en produktorganisation struktureres en virksomheds aktiviteter eller organisation efter dens produkter.
produktorganisation
Produktorganisationens anvendelse
Produktorganisation bruges især, når en virksomheds produkter er helt forskellige. Dette kræver specialiseret viden og unikke kompetencer. Det gælder også, når en virksomheds markeder er meget forskellige. I begge tilfælde er det vigtigt at samle mennesker med specialviden inden for bestemte produkter og markeder i organisatoriske enheder med egen ledelse.
Produktorganisation kan tage form af produktdivisioner, der næsten fremtræder som selvstændige virksomheder. Eller organisationen kan suppleres med afdelinger, der har til formål at udnytte viden og erfaringer på tværs af produktafdelinger. Herved fremkommer en matrixorganisation.
Fremstiller en virksomhed for eksempel vaskemaskiner til både hospitaler og private hjem, vil salg, produktudvikling og produktion være så forskellige, at det kan være hensigtsmæssigt at inddele virksomheden i to afdelinger eller divisioner.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.