konsumentvare

Verificeret
Artiklens indhold er godkendt af redaktionen.

konsumentvare, inden for afsætningsøkonomi en vare, som købes med henblik på endeligt forbrug, til forskel fra en producentvare, der anvendes af køberen som led i produktion af varer eller tjenester. Konsumentvarer kan opdeles i flere typer: i kortvarige og langvarige efter varens levetid og i dagligvarer, specialvarer og udvalgsvarer efter købshyppighed og -sted. Til grund for disse opdelinger ligger den antagelse, at køberadfærden er forskellig alt efter typen af godet. Det er således sædvanligt (men diskutabelt) at opfatte adfærden på producentvaremarkedet som mere rationel og fornuftsbetonet end forbrugeradfærden på konsumentvaremarkedet, der i højere grad antages at være præget af følelser og personlig smag.

Vind tre bøger i Den Store Danskes quiz.

Gå til quiz.

 

Find bøger

   
   Find Lydbøger
hos Storytel
   Find bøger
bogpriser.dk
   Studiebøger
pensum.dk
   Læs e-bøger
hos Ready

 

Hvad er et tag? Tags er artiklens nøgleord. Artikler med et fælles tag findes ved at klikke på tagget. Når du er logget ind, kan du tilføje tags og dermed skabe sammenhænge.
Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste forfatter
Redaktionen
31/01/2009
Oprindelig forfatter
CSP
31/01/2009

© Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki