Siden 1980'erne og som svar på økologiske, politiske, teknologiske og kommunikative samfundsændringer ændredes den afsætningsøkonomiske forståelse af marketing. For at kunne respondere på og bidrage til denne udvikling udviklede marketing en større orientering mod dialog med omverdenen (organisationens interessenter), interaktivitet, netværksvirksomhed og relationspleje med virksomhedens interessenter (fx relationship marketing).
Dette skift betød ikke, at instrumenter, virkemidler, koncepter og processer fra den traditionelle afsætningsøkonomiske tilgang blev kastet over bord. Disse indgår fortsat i en overordnet strategi for hele organisationen.
Åbningen af marketing medførte imidlertid øget samarbejde med og mere flydende grænser til andre økonomiske discipliner, som fx ledelse og strategi, corporate communication og human relations (fx employer branding).
Samtidig blev marketing heller ikke længere forbeholdt kommercielle virksomheder. Offentlige organisationer og institutioner og civilsamfundets organisationer benytter sig siden 1990'erne i stigende grad af professionel markedsføring, når det gælder om at varetage deres interesser.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.