Telemarketing, systematisk anvendelse af kommunikationsteknologi i varetagelsen af en virksomheds kunderelationer. Afstanden såvel fysisk som psykologisk mellem kunde og virksomhed søges mindsket gennem teknologien; indtil fremkomsten af computere og Internet var telemarketing stort set identisk med telefonsalg.

Alt efter om kunden eller virksomheden tager initiativet til kontakten, skelnes der mellem indgående (inbound) og udgående (outbound) telemarketing. Ved indgående telemarketing er opgaven at tilpasse adgangen til virksomheden og den leverede service til kunden, således at vedkommende får oplevelsen af en personlig betjening. Ved udgående telemarketing er formålet typisk en form for salg, enten direkte eller mere indirekte ved fx en aftale om sælgerbesøg. Det er her systemets opgave at udnytte al viden om kunderne til at gøre denne overtalelse så effektiv som mulig. Der rejser sig i denne forbindelse en række etiske problemer, som vedrører udnyttelse af data om kunder og kontakt under dække af mere neutrale formål mv., som er delvist reguleret i Markedsføringsloven og ved forskellige etiske regler for analysevirksomhed.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig