Faktaboks

Benjamin S. Bloom
Født
1913
Død
1999

Benjamin S. Bloom, Benjamin Samuel Bloom, 1913-1999, amerikansk psykolog og pædagog, fra 1940 professor i pædagogik ved University of Chicago. Med hovedværket (s.m. David R. Krathwohl) Taxonomy of Educational Objectives. The Classification of Educational Goals, Handbook 1: Cognitive Domain (1956) og Handbook 2: Affective Domain (1964) har Bloom med sin taksonomi opstillet en model for et uddannelsesmæssigt målhierarki, der har sat sig varige spor også i det danske uddannelsessystem, fx i læseplansarbejdet i tilslutning til 1975-folkeskoleloven.

Bloom formulerede tre overordnede målkategorier: Kognitive mål, som omfatter viden som et produkt af tænkning, affektive mål, der omfatter læring forbundet med følelser og holdninger, og psykomotoriske mål, som betegner tilegnelse af fysiske færdigheder. Blooms forskning er især koncentreret om de kognitive mål.

I sin taksonomi om læreprocessen opstillede Bloom seks hovedkategorier af stigende kravniveau: viden (knowledge), forståelse (comprehension), anvendelse (application), analyse (analysis), syntesedannelse (synthesis) og evaluering (evaluation).

Bloom har spillet en stor rolle i vestlig læseplans- og uddannelsestænkning. Han var således blandt initiativtagerne til stiftelsen af IEA, International Association for the Evaluation of Educational Achievement.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig