socialpædagogik

Verificeret
Artiklens indhold er godkendt af redaktionen.

Indholdsfortegnelse

socialpædagogik, pædagogisk retning, der især beskæftiger sig med de sociale virkninger af opdragelse og undervisning. Socialpædagogik, der udøves af pædagoger i dag- og døgninstitutioner og i en vis udstrækning også af lærere i uddannelsessystemet, omfatter såvel overvejelser om mål for opdragelse og uddannelse som løsninger af konkrete opdragelsesproblemer. Socialpædagogiske handleformer sigter mod det enkelte individs personlighedsudvikling og trivsel, og der lægges vægt på arbejdet med både den enkelte person og dennes omgivelser, bl.a. familie, skole og arbejdsplads.

Socialpædagogikken er således karakteriseret ved, at opdragelse og uddannelse dels forstås som samfundsmæssigt betinget, dels har et socialt forberedende sigte, der konkretiserer den enkeltes samfundstilhørsforhold og sociale ansvar. Omsorg for de socialt dårligst stillede grupper er derfor en del af socialpædagogikkens område.

Historie

Betegnelsen socialpædagogik blev første gang anvendt af den tyske reformpædagog Adolf Diesterweg (1790-1866), der var forkæmper for en høj grad af folkelig oplysning og en forbedret læreruddannelse, jf. Wegweiser zur Bildung für Lehrer (1835). Også den tyske filosof Paul Natorp, der var blandt frontfigurerne i Marburgerskolen, øvede stor indflydelse gennem sin lærebog Sozialpädagogik (1899). En konkretisering af socialpædagogisk praksis fandt sted med Handbuch der Pädagogik (1928-33) af Herman Nohl (1879-1960) og Ludwig Pallat (1867-1946), hvori der gives udtryk for, at alle opdragelsesinstitutioner, bortset fra familie og skole, generelt bør defineres som socialpædagogiske institutioner.

I Danmark øgedes interessen for socialpædagogiske spørgsmål i slutningen af 1800-t. med tydeliggørelsen af de samfundsmæssige konsekvenser af industrialiseringens strukturændringer, bl.a. tilstrømningen fra land til by og omlægningen af produktionen fra hjem til fabrik.

Andre forhold, som har bidraget til at understrege socialpædagogikkens betydning, er 1930'ernes depression og det økonomiske opsving efter 2. Verdenskrig, som på pædagogikkens område medførte øget opmærksomhed om sammenhængen mellem uddannelsesvalg og social mobilitet. Det uddannelsesmæssige opbrud efter 1968 og indoktrineringsdebatten fra 1974 var med til at sætte fokus på socialpædagogikkens demokratiserende funktion.

I samme periode har den socialpædagogiske forskning udført af bl.a. SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, Danmarks Lærerhøjskole og universiteterne sat et stærkt præg på dagliglivet i 1990'erne i både institutions- og uddannelsessektoren. Se også pædagogik.

 

Find bøger

   
   Find Lydbøger
hos Storytel
   Find bøger
bogpriser.dk
   Studiebøger
pensum.dk
   Læs e-bøger
hos Ready

 

Hvad er et tag? Tags er artiklens nøgleord. Artikler med et fælles tag findes ved at klikke på tagget. Når du er logget ind, kan du tilføje tags og dermed skabe sammenhænge.
Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste forfatter
Redaktionen
02/02/2009
Oprindelig forfatter
NJBis
02/02/2009

© Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki