Skolens virksomhed har i undervisningssammenhæng altid været forberedelse til at bestride nødvendige samfundsopgaver. Når kirken, staten eller erhvervslivet har haft behov for særlige kvalifikationer, er krav herom altid rettet til skolen, der som konsekvens har været genstand for stadige bestræbelser på ideologisk tilpasning til den herskende magts interesser.
Også den danske folkeskoles opgave er grundlæggende samfundsbestemt, således som det ses af de mange modsatrettede forventninger, der rettes til skolen.
Ud fra et liberalistisk synspunkt har den offentlige skole først og fremmest til opgave at bidrage til den enkeltes muligheder for at deltage i konkurrencen om uddannelse og arbejde på baggrund af sociale og kulturelle forudsætninger.
Opfattelsen har været, at standscirkulation eller social mobilitet, som har været central i 1900-t.s skoledebat, har bidraget til samfundets udvikling.
Ud fra et demokratisk synspunkt må det fastholdes, at skolens opgave er almendannelse; skolen skal give almindelig og alsidig oplysning, således at eleverne dannes til ansvarlige mennesker, der kan og vil påtage sig et medansvar for samfundets kulturelle og politiske opgaver.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.