Observationsundervisning, specialundervisningsform for elever med så store adfærdsvanskeligheder og psykiske lidelser, at de ikke med tilstrækkeligt udbytte kan følge undervisningen i en almindelig klasse; fra 1970 omfattet af Folkeskolelovens bestemmelser om specialundervisning. Betegnelsen observationsundervisning erstattedes i 1990'erne af begrebet Adfærd, kontakt og trivsel (AKT).

Formålet med observationsundervisningen var at give eleverne bedre muligheder for atter at deltage i den almindelige undervisning i fuldt omfang. Hvis problemerne ikke kunne løses gennem observationsundervisning, skulle denne klarlægge behovet for videregående behandling og omsorg.

Observationsundervisningen blev givet af særligt uddannede lærere i eller uden for klassen, som oftest i kortere perioder. Når undervisningen var af længere varighed, kunne den foregå i særlige observationsklasser, på observationsskoler eller som eneundervisning på skolen eller i hjemmet.

Ud over hensyntagen til de pågældende elevers personlige udvikling skulle observationsundervisning sikre, at der blev den nødvendige tid og ro til undervisning af de øvrige elever i klassen.

Se også specialklasse og specialundervisning.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig