Denne evalueringsform kan omfatte mange sider af pædagogisk virksomhed. Ved brug i undervisningssammenhæng er det hensigten at skabe det bedst mulige grundlag for at gøre undervisningen stadig bedre. Evalueringen sigter derfor mod at give viden både om elevernes eller de studerendes standpunkt og udvikling set i forhold til målene for undervisningen og om selve undervisningen. Evaluering af undervisningen omfatter dels tilrettelæggelse og forløb, dels indlæringsbetingelserne i det hele taget, herunder fx de anvendte undervisningsmaterialer og prioritering af forskellige sider af indholdet. Ved at sammenholde viden på disse områder skabes et bredt grundlag for de løbende bestræbelser på at opnå den bedst mulige undervisning.
Evalueringen, der ofte benævnes "løbende intern evaluering", foregår kontinuerligt i et åbent samarbejde mellem elever og lærere og evt. andre, fx forældre eller konsulenter, der hver på deres måde medvirker til at gøre undervisningen så god som mulig. Ved denne form for evaluering søger man at opnå viden om den forståelse, der ligger bag umiddelbart synlige svar og reaktioner. Viden om et bestemt præstationsniveau er således ikke i sig selv tilstrækkeligt. Evalueringen søger derudover at klarlægge årsager til eventuelle mangler i præstationer eller på anden måde at give viden om, hvor der kan sættes ind for at opnå forbedring. Såvel elev som lærer får kendskab til evalueringens resultater og dermed mulighed for at bruge dem i det fortsatte arbejde. Der lægges stor vægt på elevens eller den studerendes aktive medvirken i denne proces.
Intern evaluering kan foretages på mange måder. Mange metoder har det tilfælles, at de inddrager deltagernes egne erfaringer fra arbejdet i samtaler mellem elever og lærer. Evalueringen kan foregå på grundlag af observationer eller ved vurdering af skriftlige arbejder o.l. samt ved lærerkonstruerede interne prøver. Dertil kommer mere formaliserede fremgangsmåder, hvor man bruger eksisterende prøver, observationsskemaer eller interview- eller spørgeskemaer.
Et særligt område inden for denne evaluering er den pædagogisk-psykologiske evaluering, hvori ofte indgår særlige prøver eller test. Den foretages med henblik på afklaring af behov for særlige støtteforanstaltninger i forbindelse med undervisning. Det kan fx dreje sig om børn eller unge med så store faglige, sociale eller adfærdsmæssige problemer, at de har behov for en særlig tilrettelagt undervisning enten inden for den almindelige klasses rammer eller i specialklasse.
Evaluering som grundlag for handling foretages også uden for selve undervisningen. Det kan fx være evaluering som grundlag for udvikling af uddannelsesmiljøet, herunder uddannelsesinstitutionen, og vilkårene i øvrigt i forbindelse med undervisning.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.