En anden diskussion handler om den lærendes rolle i læreprocessen. I undervisningssammenhænge har spørgsmålet været, om elever/studerende skulle være aktivt lærende, eller om undervisningen primært skulle være baseret på en lærers forklaringer og anvisninger. Med aktivt lærende menes, at elever/studerende selv skal handle, danne egen viden, tage beslutninger og, til en vis grad, tage ansvar for egen læring. Lærerens rolle er at konstruere de situationer, som elever/studerende skal handle i, så de faktisk lærer det, der var meningen, de skulle lære.
I Danmark skelner vi nogle gange mellem læring og indlæring. Indlæring svarer her til passiv læring. Når elever indlærer, tilegner de sig viden og færdigheder og har ingen eller meget lidt indflydelse på denne tilegnelse. Tanken er, at indlæring gør eleverne til passive modtagere af lærerens forklaringer og anvisninger, og de forventes at kunne reproducere disse efterfølgende.
Forskningen på området viser, at undervisning med et element af aktiv læring er mere effektivt end undervisning, som primært består af en lærers forklaringer af fagligt stof og anvisninger. Effektiviteten er blevet målt bedst i universitetsundervisning, hvor den er målt gennem forskelle i test og eksamensresultater samt forskelle i gennemførsel af kurser. Der er stadig stor uenighed om, hvor meget og hvilken type aktiv læring der er bedst. Der er også uenighed om, hvordan aktiv læring skal se ud for forskellige aldersgrupper og uddannelser.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.