Når undervisningens mål skal nås, stilles der særlige krav til dens tilrettelæggelse, ikke mindst mht. lærerens fremgangsmåder og materialer. Der kan bl.a. skelnes mellem følgende metoder:
Helhedsmetoder, der er udviklet på baggrund af Jean-Jacques Rousseaus teorier, betoner som gennemgående træk det analytiske princip, dvs. princippet om, at eleven bør præsenteres for en relativt kompleks situation, fx et problem, en filmoplevelse, en ekskursion eller et naturindtryk, som eleven derefter må analysere og fortolke.
Elementmetoder, som har hentet inspiration hos bl.a. Johann Heinrich Pestalozzi, hviler på det syntetiske princip. Ifølge sådanne metoder bliver eleven først præsenteret for en sags delelementer, og derefter opbygges en større helhed, jf. nogle af læseundervisningens fremgangsmåder, fx lydmetoden og stavemetoden, eller den form for svømmeundervisning, hvor der først indøves benbevægelser, så armbevægelser etc.
Projektmetoder har som fælles særkende, at de er rettet mod løsningen af en opgave og udarbejdelsen af et produkt, fx en rapport, en planche, en maskinmodel eller en videofilm. Projektundervisning, der er af nyere, reformpædagogisk oprindelse, indeholder ofte et betydeligt element af problemorientering, hvor der lægges vægt på udvikling af elevens analytiske færdigheder, samarbejdsevne og planlægning af egen arbejdssituation.
Fagspecifikke metoder, der som regel er bundet til bestemte fag eller grupper af fag, kan fx være eksperimentelle naturvidenskabelige metoder, hvor eleven drager konklusioner ud fra egne iagttagelser, kildekritiske metoder som i historie, hvor der lægges vægt på opøvelse af elevens selvstændige vurderingsevne, eller den såkaldt direkte metode i fremmedsprogsundervisningen, hvor fx udtale og intonation søges tilegnet gennem imitation.
Ingen af de omtalte metoder kan dog beskrives som den endelige eller eneste brugbare. Valg af metode afhænger af mange faktorer. Derfor er det nødvendigt, at læreren har et indgående kendskab dels til sine elevers forudsætninger, dels til en vifte af almenpædagogiske og faglige metoder.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.