Skole - skolefag (historie), Skolens fagkreds har sit udspring i middelalderens fagplan, artes liberales; se dannelse, de frie kunster og pædagogik.

I moderne tid har en videnskabelig synsvinkel i stigende grad domineret fagplanen, dog især i de gymnasiale uddannelser. En foreløbig kulmination blev nået i 1970'erne med den i USA udviklede videnskabsorienterede læreplan.

Erfaringerne herfra viste dog, at en ensidig intellektualisering af fagplanen ikke i tilstrækkelig grad tilgodeser børns behov for kropslig udfoldelse og emotionel udvikling. Der synes med andre ord at være udviklingsbestemte grænser for, hvor ensidig og hvor intellektualiseret en fagplan må være, især i den grundlæggende skolegang.

Det er således alment accepteret, at en tilrettelæggelse af lærestoffet i de enkelte fag med vægt på det centrale, hvad angår indhold og metoder, og på fagets relevans i forhold til samfundets behov har større mulighed for at føre den lærende frem mod indsigt.

Det er bl.a. tanker af denne art, der ligger til grund for det "eksemplariske princip" for udvælgelse af fag og stof i skolens undervisning.

Læs videre om skolefag (klassificering).

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig