Nye og gamle transportmidler i Zambia 1991

.

Lokalvej i regntiden i Nigeria 1980

.

Afrika – infrastruktur, Kontinentets kolonifortid ses tydeligt i infrastrukturen. Udvalgte områder (miner, plantageområder) i Afrikas indre er forbundet med en havneby, hvorimod forbindelserne mellem landene ofte er dårlige. Denne eksportrettede infrastruktur ses tydeligst i jernbanenettet, som er helt usammenhængende; se Afrikas jernbaner.

Det gælder dog også vejnettet, som har større betydning. Udbygningen af transafrikanske hovedveje prioriteres højt, men kræver store investeringer. Vejnettet er gennemgående dårligt udviklet med store kapacitetsproblemer; desuden er mange jordveje ufremkommelige i regntiden. De dårlige veje giver stor slitage på transportmidlerne, og da der ofte er mangel på disse, overlæsses de eksisterende, hvilket yderligere nedslider vejnettet.

Også havnekapaciteten er begrænset, med store ventetider for skibene til følge. Trods visse investeringer, herunder bistandsmidler, har kun få afrikanske havne tilstrækkelige faciliteter, herunder udstyr til håndtering af containere.

Læs mere om Afrika.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig