Europoort. Byggeri af kulkraftværk.

.

Europoort, havn ved Rhinens delta vest for Rotterdam. Langs den 30 km lange kanal Nieuwe Waterweg (1866-72), som forbinder Rotterdam med Atlanterhavet, og på store opfyldningsområder ved mundingen byggedes fra 1958 kajanlæg, dybvandsbassiner og øvrige havnefaciliteter, som sammen med Rotterdams havn udgør en af verdens største og mest trafikerede havne. Bl.a. foregår her en betydelig del af den europæiske oliehåndtering og -omladning. Europoort anløbes af tankskibe, og ved kajerne ligger fem af Europas største olieraffinaderier. I oliehandelen er Rotterdammarkedet en af standarderne i prisfastsættelsen.

En meget stor del af godstrafikken på Europoort er transitgods; her omlades laster fra verdenshavene til flodlægtere på det europæiske flod- og kanalsystem. Målt i godsmængde er det verdens største havn. Der håndteres en lang række bulkvarer: kul, cement, korn, gødning og kemikalier, foruden biler og alle former for stykgods.

Europoort er en del af det hollandske Randstadprojekt og indgår som den nordligste del i Deltaplanen, der sikrer de lavtliggende kystområder i Sydholland.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig