Gravitationsmodel, inden for geografien model, som udtrykker den tanke, at jo større to byer (eller områder) er, og jo kortere afstanden er imellem dem, jo større er deres indbyrdes interaktion.

Modellen er opstillet i analogi med fysikkens gravitationsmodel (Newtons massetiltrækningslov) og kan udtrykkes således: Iij = G(Mia∙Mjb)/dijc, hvor Iij er interaktionen mellem byerne i og j, Mi og Mj et mål for byernes størrelse, dij deres indbyrdes afstand, og G en konstant. Eksponenterne a og b vælges ofte lig med én, mens eksponenten c fastlægges empirisk i den enkelte undersøgelse. Afhængigt af problemstilling kan M være indbyggertal, arbejdsstyrke, indkomst eller omsætning, og d kan være fysisk afstand, tidsafstand eller transportomkostninger.

Modellen vandt i 1950'erne og 1960'erne stor udbredelse i samfundsvidenskaberne og anvendtes bl.a. til analyse af udenrigshandel, pendling, telefoni og detailhandel. Modellens forklaringsværdi er imidlertid ringe, da den bygger på en simpel antagelse om sandsynligheden for interaktion. Denne antagelse er ahistorisk og uegnet til beskrivelse og forståelse af komplekse samfundsforhold.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig