Rutevejledning var et servicetilbud til skibsfarten, som bl.a. blev udbudt af Danmarks Meteorologiske Institut (DMI). Vejledningen, som omfattede alle verdenshavene, havde til hensigt at lede skibene uden om dårligt vejr, således at sejladsen blev så sikker, hurtig og brændstoføkonomisk som muligt.

Service fra DMI

DMI's rutevejledning begyndte oprindelig som et forsøg i 1972. Det var før de store computermodellers tid, og man kunne kun vejlede 2-3 dage frem. Efterhånden blev udsigterne længere og bedre, og fra 1999 kunne man lave brugbare prognoser op til en uge frem. DMI tilbød også rederierne performanceanalyser af skibenes faktiske rute, så man kunne se, om de havde sejlet optimalt, eller om evt. fejl om bord skulle rettes.

Teknologien overhaler

Rutevejledningen har været en vigtig del af DMI's indtægtsdækkede virksomhed, men i takt med at skibene fik adgang til vejrdata ombord og dermed selv kunne vurdere, hvilken rute der ville være den bedste, blev behovet for DMI's service mindre, og den blev derfor nedlagt.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig