• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Annalesskolen

Oprindelig forfatter JCM Seneste forfatter Redaktionen

Annalesskolen, fransk historievidenskabelig retning, der betragter historien som resultat af et samspil mellem økonomiske, sociale og mentale faktorer. I opposition til det dominerende historiemiljøs politisk orienterede og personfikserede historieskrivning grundlagde Marc Bloch og Lucien Febvre i 1929 tidsskriftet Annales d'histoire économique et sociale, der efter forskellige navneskift siden 1946 har heddet Annales. Économies, sociétés, civilisations. Bloch og Febvre ønskede en tværfaglig historieforskning, som skulle lægge større vægt på økonomiske og sociale forhold og have udstrakt kontakt til samfundsvidenskaberne. Omkring tidsskriftet samledes en lang række historikere, som fra 1947 også fik base i en sektion i forskningsinstitutionen École pratique des hautes études og siden 1975 i en selvstændig École des hautes études en sciences sociales.

Annalesskolen repræsenterer en af de mest indflydelsesrige retninger i vestlig historievidenskab i sidste del af 1900-t. med navne som Georges Duby, Jacques le Goff, Pierre Goubert, Michel Vovelle, Emmanuel Le Roy Ladurie og ikke mindst Fernand Braudel. Annalesskolen har spillet en central rolle for en udvidelse af fagets områder med socialhistorie, kulturhistorie, historisk antropologi og mentalitetshistorie. Ikke mindst har man interesseret sig for de langsomt foranderlige strukturer, men siden 1980'erne har også den tidligere noget ringeagtede politiske begivenhedshistorie vundet indpas. Kritikere af Annalesskolen, først og fremmest historikere med et marxistisk historiesyn, har beskyldt den for at mangle teorier om sociale forandringer og i sammenhæng hermed for at have fokuseret for meget på næsten statiske førindustrielle samfund og været uden interesse for de senere samfundsændringer.