Coastal Command, styrke under det britiske luftvåben Royal Air Force 1936-69. Efter at Royal Navy havde mistet sine fly til RAF i 1918, var det luftvåbnets opgave at beskytte britisk søfart samt bekæmpe en evt. invasionsflåde. I begyndelsen kunne man trække på personellet og materiellet fra det nedlagte Royal Naval Air Service, men efterhånden forsvandt ekspertisen.

Den 15.9.1919 blev styrken RAF No. 29 Group (Fleet) omdannet til Coastal Area. Nazisternes magtovertagelse i Tyskland og udsigten til krig fik RAF til at reorganisere Coastal Area til Coastal Command den 14.7.1936 under air marshal Arthur Longmore. Enheden valgte mottoet constant endeavour ('varig bestræbelse').

Hovedtruslen mod de allieredes konvojer udgjordes af den tyske flådes ubåde, men Coastal Command blev nedprioriteret og måtte låne fly og besætninger fra den britiske flådes nys oprettede Fleet Air Arm. Derudover anvendte man forældede fly og våbenhjælpsfly fra USA. Langtrækkende flyvebåde, fx Short Sunderland og Catalina udstyret med radar og dybdebomber samt bombefly af typen B-24 Liberator, kunne i sidste halvdel af 2. Verdenskrig under ledelse af air marshal John Slessor bekæmpe ubådene langt ude i Atlanten. Foruden at beskytte egen skibsfart skulle Coastal Command angribe aksemagternes konvojer. I Middelhavet sænkede britiske fly stationeret på Malta jævnligt det tyske Afrikakorps' forsyninger, og japansk skibsfart i Det Indiske Ocean blev ligeledes angrebet. Coastal Command skulle også supplere Bomber Command med bombefly til de store tusindflysraids mod Tyskland.

Den kolde krigs atomubåde var en ny udfordring for Coastal Command, så jetpassagerflyet de Havilland Comet blev specialfremstillet som det maritime patruljefly Hawker-Siddeley Nimrod som afløser for det firemotorede propelfly Avro Shackleton. Coastal Command nåede dog ikke at tage Nimrod i brug, inden enheden blev absorberet af Strike Command den 28.11.1969 som RAF No. 18 Group (Maritime). Strike Command blev selv opslugt af Air Command den 1.4.2007.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig