Ved Håverud føres Dalslands Kanalen over elven via en akvædukt.

.

Dalslands Kanal. Indsejling i øverste slusekammer.

.

For nedadgående gennem dobbeltsluse i Dalslands Kanal.

.

Dalslands Kanal, kanalsystem i Dalsland og Värmland nordvest for Vänern. Området er rigt på søer, hvoraf de fleste er lange og smalle og forbundne med korte smalle fosser. Det gav tidligere grobund for jernværker og småindustri, som udnyttede vandkraften. Problemet var imidlertid at få de producerede varer frem til kunderne, og derfor opstod i midten af 1800-t. idéen om at forbinde søerne med en kanal. Ved planlægningen gav et sted imidlertid store problemer. Klippen omkring fossen ved Håverud var så løs, at det ikke lod sig gøre at bygge sluser. Problemet blev løst ved at bygge en akvædukt hen over elven og anlægge sluserne i faste klipper ved siden af. Akvædukten er bygget af jern og samlet med 33.000 nitter, hvoraf ingen har måttet udskiftes endnu (2011).

Kanalen fik stor betydning for egnen, men storhedstiden varede relativt kort. Få årtier efter åbningen af kanalen overtog jernbanerne godstransporten. I dag besejles kanalen, hvis dybde er 1,8 m, af nogle mindre turbåde, men benyttes ellers af fritidssejlere og kanoer. De korte kanalstræk (i alt ca. 10 km med 32 sluser på 18 lokaliteter) forbinder et søsystem med en samlet længde på 254 km, og rækker med søen Stora Le ind i Norge. Forskellen mellem Vänerns 44 m o. h., og de højeste af søerne, Töcken och Östen, er godt 66 m.

Dalslands Kanal er åben for almen trafik fra midten af juni til slutningen af august.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig