AB Göta Kanalbolag som ejer og driver Göta kanal
AB Göta Kanalbolag som ejer og driver Göta kanal
Licens: CC BY NC SA 3.0
Lokverkstan, en af følgevirksomhederne af Baltzar von Platens industrivirksomheder i Motala.
Lokverkstan, en af følgevirksomhederne af Baltzar von Platens industrivirksomheder i Motala.
Licens: CC BY NC SA 3.0

Motala er en havne- og industriby ved Vätterns østbred med 31.300 indbyggere (2020).

Faktaboks

Etymologi

Navnet kendes fra 1322 som in Motalum; første led er gammelsvensk *mot 'mødested', andet led er måske gammelsvensk *al 'helligdom'.

Parallelt med Motala ström, som løber gennem byen, anlagdes frem til 1832 Göta kanal med Baltzar von Platen som hovedkraft; han havde allerede i 1822 etableret Motala verkstad, der blev en hjørnesten i svensk maskinindustri, og den er fortsat en af byens største virksomheder. Von Platen er også ansvarlig for den særegne gadeplan med gader, der som stråler udgår fra Motalaviken.

På Motala verkstad byggedes 1831 Sveriges første dampskib og i 1861 — 12 år før byen selv fik jernbane — det første damplokomotiv. Dermed var den gamle skibsfartsby forrest i den udvikling, der snart overflødiggjorde Göta kanal. Den tidlige storindustri er levende og poetisk skildret af H.C. Andersen i rejsebogen I Sverrig (1851).

Borenhults slusetrappe på Göta kanal overvinder de 15 m niveauforskel mellem Vättern og Boren mod øst. Motala har flere museer, bl.a. for radiofoni og veteranbiler; Varamobaden er en 5 km lang sandstrand ved Vättern.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig