Main-Donau-kanalen, kanalforbindelse mellem Bamberg ved Mainfloden og Kelheim ved floden Altmühls udmunding i Donau; 171 km lang. Den indgår som en del af Rhein-Main-Donau-forbindelsen, hvorved der skabes en 3500 km lang vandvej mellem Nordsøen og Sortehavet.

Main-Donau-kanalen, der senest er blevet udbygget i 1992, har 18 sluser, og i tilknytning hertil er anlagt vandkraftværker. Kanalen kan besejles af skibe på op til 1350 t og pramme på op til 3000 t. Den vigtigste havn langs kanalen er i Nürnberg.

Kanalen giver mulighed for at regulere grundvandsstanden, hvorved risikoen for oversvømmelse mindskes. Dæmningssøerne bruges til vandsport. Indgrebene i naturen og den økologiske balance vurderes af nogle som katastrofale, ikke mindst i Altmühldalen, hvor det slyngede flodløb og de mange hesteskoformede søer er forsvundet.

Det første mislykkede forsøg på at binde Rhinen og Donau sammen blev gjort af Karl den Store i 793. Sporene herefter ses endnu i landskabet. Det lykkedes først Ludvig 1. af Bayern 1836-46 at få gravet kanalen, der skulle tjene den industrielle udvikling i Bayern.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig