Litauen, 1569 indgik L en union med Polen, som i høj grad kom til at præge landet politisk og kulturelt; den første dokumenterede offentlige forestilling fandt sted i Vilnius allerede året efter, i 1570. 1795 blev L besat af Rusland og først selvstændigt efter 1. Verdenskrig i 1918. Russernes greb om landet blev stadig stærkere og 1864-1905 undergik al litauisk kultur en voldsom russificering, og teater blev hurtigt et ikon for modstanden mod undertrykkelsen. Et livligt undergrundsteater florerede især i landområderne, hvilket op til vor tid har sat sine spor i nationaldramatikken, som bærer elementer af lokale ritualer og udtryksformer. Teater i byerne var stærkt påvirket af russisk romantisk drama. Selvstændighedsgrupper brugte drama i deres politiske kamp, og de første litauiske dramatikere som Balys Sruoga, Vincas Krėvė, Vincas Mykolaitis-Putinas og Vydūnas (pseudonym for Vilhelmas Storosta), skrev historiske nationalistiske dramaer, især i perioden 1918-1940, hvor L var selvstændigt. En lang række teatre åbnede; i Klaipėda blev det første teater Klaipėdos dramos teatras (Klaipėdos Dramateater), grundlagt 1819, den nuværende bygning er fra 1857; i Kaunas åbnede Kaunas valstybinis dramos teatras (Kaunas Statslige Dramateater) i 1920, som 1940 fik en konkurrent i Vilnius, Lietuvos valstybinis akademinis dramos teatras (Litauens Statslige Akademis Dramateater).

1940 blev L atter besat af russerne, og det litauiske drama fulgte det sovjetiske doktrin, det social-realistiske drama og en Stanislavskij-inspireret spillestil, samtidig med at undergrundsteatret atter vendte tilbage. Efter Stalins død i 1953 lettedes restriktionerne noget og en ny generation af dramatikere dukkede op: Juozas Grušas, Justinas Marcinkevičius, Juozas Glinskis, Saulius Šaltenis og Kazys Saja, som trodsede den socialistisk-realistiske doktrin og gik over til almenmenneskelige, moderne problemstillinger. Landets mest markante instruktører, bl.a. Juozas Miltinis, Jonas Jurašas og Jonas Vaitkus søgte kunstnerisk kontakt med udlandet og byggede bro mellem L og resten af Europa.

1990 blev L atter selvstændigt, og med friheden dukkede nye problemer op; økonomien blev markant svagere, og publikum blev væk fra teatrene, fordi den metaforiske undergrundsstil, som i så mange år havde modarbejdet deres fælles fjende, blev uinteressant. Det blev nødvendigt at løsrive udtryksformen fra den russiske realisme og vende blikket mod vesten; særlig fremtrædende er her instruktører som Oskaras Koršunovas, som oprettede sit eget teater i Vilnius i 1999, Gintaras Varnas, som er kunstnerisk leder af Kaunas valstybinis dramos teatras, Rimas Tuminas, som er leder af Vilniaus mažasis teatras (Det lille Statsteater i Vilnius) og Nekrošius Eimuntas, leder af Meno Fortas teatret. Siden 1993 afholdes hvert år i maj den internationale teater festival, LIFE i Vilnius.

Bibliografi: World Encyclopedia of Contemporary Theatre, Europe. 1994.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig