Billetkontor, Det fysiske sted hvorfra der sælges billetter. For teatre almindeligvis et mindre kontor i forhallen med en åbningstid i dagtimerne samt i et tidsrum umiddelbart før forestilling. I perioder havde først Teatret i Lille Grønnegade og siden Det Kongelige Teater (indtil slutningen af 1700-tallet) billetsalg fra kassererens bopæl om formiddagen og først om aftenen fra teatret. Ved beneficeforestillinger eller ved gæsteoptræden af udenlandske berømtheder solgtes billetterne indtil midt i 1800-tallet ofte fra den pågældende kunstners logi. Til visse særligt attraktive fest- eller gallaforestillinger har køer foran billetkontorer været etableret både to og tre dage før billetsalget åbnede.

I New York åbnede den private teaterorganisation Theatre Development Fund den første half price ticket booth på Times Square og en tilsvarende – drevet af The Society of London Theatre – etableredes i 1980 på Leicester Square. Også i Kbh. har der i perioder været centrale udsalg af billetter til reduceret pris bl.a. i Billethullet i Magasin (1982) og i den tidligere telefonkiosk på Nørreport (1989-98). Den internationale betegnelse for sådanne billetboder er tkts.

Med udbredelsen af centrale og internetbaserede billetsalg som Billetnet, o.a. bliver en stadig større del af billetsalget fjernet fra teatrets eget B. 1958-85 fandtes Billetkøen – en særtjeneste fra det københavnske telefonselskab, der noterede venteliste på telefonopkald til de enkelte B, idet teatre og biografer dog fik gratis notering allerede 1905. Det engelske begreb for B, box office, er også er en betegnelse for en forestillings indtjening.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig