Impresario, it. impresa ‘foretagende’, af imprendere ‘tage sig på’, betegnelse for en kunstner agent, en forretningsmand, som mod provision formidler jobs til optrædende, som sangere, musikere, skuespillere og artister og evt. også i videre forstand tager sig af deres karriere. Oprindelig brugt i 1600-tallets Italien, hvor en I ikke blot repræsenterede kunstnere, men også kunne være en egentlig leder eller forpagter af et operahus. I denne betydning anvendt om producenter inden for underholdningsindustrien som fx Philip Henslowe, Georg Friederich Händel og Florenz Ziegfeld. Fra starten af 1900-tallet kendes også fx den russiske balletimpresario Serge Diaghilev og hans Les Ballets Russes. Fra midten af det 19. årh. anvendes betegnelsen især om forretningsførere og karriereskabere for turnerende freelancekunstnere, for rejsende orkestre og teaterselskaber. Anvendes i dag vekslende med det ensbetydende engelske manager, en betegnelse som fx den danske I Eugen Tajmer også benytter sig af.

Bibliografi: Peterson, R ‘From Impresario to Arts Administrator’ i Nonprofit Enterprise in the Arts 1986.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig