Markedsføring, el. marketing, aktiviteter og planlægning, der vedrører afsætning (salg) af teater på et marked. Med henvisning til den amerikanske marketingteoretiker Philip Kotler identificeres ofte fire marketingparametre, de såkaldte fire p’er som indgår i et marketing-mix: produkt (dvs. selve varen, her teaterforestillingen), pris (hvad kunden betaler for varen), place (dvs. stedet, hvor man stifter bekendtskab med varen; her både selve teatret, dets placering og fysiske omstændigheder i øvrigt, spilletidspunkt, billetsalg mv.) samt promotion (reklame, fx annoncer og plakater, samt pr som gratis foromtale mv.). Moderne M tilføjer ofte yderligere et par p’er, som man kan regulere på: people (eksisterende såvel om potentielle kunder, men også virksomhedens medarbejdere og ledelse) og positionering (på markedet i forhold til konkurrenter). I Danmark har de fleste store teatre egen M-afdeling, mens mindre teatre benytter M-bureauer som fx Christian Have PR.

Bibliografi: Have, C Synlighed er eksistens 2004; Kotler, P Standing Room Only. Strategies for Marketing the Performing Arts 1997.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig